Hej

Började byta panel på sommarkåken och då hittade jag detta i en nyare del av byggnaden. Större delen är en gammal timmerstugan som någon slagit panel på men så har de byggt ut som en hall / farstu nångång på 50 talet skulle jag tro och den träbalk som liggen mot nåt sten / betong material är helt murken och det står en vertikal pelare mot den, se bilden. Det röda till vänster på en av bilderna är husknuten som börjar så kåken slut där kan man säga. Hur rättar jag till detta eller struntar jag i det ?
Murken träbalk mot stenmaterial i gammalt hus, synlig rötskada och nedbrytning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Murken träbalk vid husgrund med synlig skada, nära en blå panel och gräs i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

/Mange

Det ser ut som att trästommen ligger väldigt nära marken?
Det där måste bytas, men frågan är om man ska höja grunden eller sänka marken runtom så det inte blir lika dant snart igen?

useless useless skrev:
Det ser ut som att trästommen ligger väldigt nära marken?
Det där måste bytas, men frågan är om man ska höja grunden eller sänka marken runtom så det inte blir lika dant snart igen?
Hej

Tack för svar. Jo jag vill nog byta den och det ligger nära marken men frågan är hur jag gör. Bara sågar av eländet och byter ut ?

Du bör nog se över grundläggningen också. Är det platta, plintgrund eller en hel mur/krypgrund?

useless useless skrev:
Du bör nog se över grundläggningen också. Är det platta, plintgrund eller en hel mur/krypgrund?
Det är hel mur/krypgrund. Byggd för länge sedan skulle tippa på 1800 talet

Gräv ur och frilägg hela nederdelen av farstun runt om. Så vet man om det är en lokal skada eller hela utbyggnaden fr 50-talet.
Utifrån bilderna ser man inte vad syllen ligger på, utan bara jord/mull. Om det är så att det är en betongmur eller platta under så kan det t ex vara pga att det saknas syllpapp under syllen. Det kan också vara generalfelet som det ser ut enl bilderna, att nederkanten av väggen legat inbäddad i jord.

Vad är det för golv och beläggning inne i farstun?
Är det t ex trägolv på reglar med plastmatta, eller betonggolv med klinker eller ?

Det ser ut som tämligen nya frigolitskivor i väggen?
Mig veterligt förekom inte frigolit som isoleringsmtrl i hus på 50-talet, så det måste rimligtvis vara ngt som är gjort relativt nyligen. Så vad är gjort med denna farstu, och när?

Kanske var det byggt som ett enkelt vindfång från början, och har sedan isolerats mm, vilket konstruktionen kanske inte varit gjord för. Det kan då leda till t ex att fukt från marken blir instängd i stommen/syllen, när det inte längre kan ventileras bort inåt pga täta golv/väggmtrl.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.