Hej. Jag ska få asfalterat två uppfarter längs resp gavlar av mitt hus.
Just nu har jag i princip makadam ca 50 cm från husväggarna, toppat med lite singel, som idag ligger över hela uppfarterna. Bör jag lämna en asfaltfri kant invid husväggen, säg 30 cm? Eller lika bra asfaltera dikt till?
Finns dränering och platonmatta längs ena väggen och dränering och gediget tjärad tegelvägg på den andra sidan.
Arbetet startar på måndag. Lutning har vi bestämt ska vara ifrån respektive vägg. Tänker att det kan vara klokt att inte överbelasta dräneringen.
Just nu har jag i princip makadam ca 50 cm från husväggarna, toppat med lite singel, som idag ligger över hela uppfarterna. Bör jag lämna en asfaltfri kant invid husväggen, säg 30 cm? Eller lika bra asfaltera dikt till?
Finns dränering och platonmatta längs ena väggen och dränering och gediget tjärad tegelvägg på den andra sidan.
Arbetet startar på måndag. Lutning har vi bestämt ska vara ifrån respektive vägg. Tänker att det kan vara klokt att inte överbelasta dräneringen.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Jag kan inte sådant här men ger mig på en gissning:
Vore det inte bäst att asfaltera ända in till husgrunden,
och se till att det finns lutning på asfalten ut från huset.
För just längs husgrunden vill man ju inte få ner vatten.
Och så slipper du ogräs som växer invid grunden också.
Vore det inte bäst att asfaltera ända in till husgrunden,
och se till att det finns lutning på asfalten ut från huset.
För just längs husgrunden vill man ju inte få ner vatten.
Och så slipper du ogräs som växer invid grunden också.
Produkter som diskuteras: "ogräs"
Ogräsrensare Sweeder
Ergonomisk ogräsrensare
79 kr inkl moms
Läs mer
---KnockOnWood skrev:
Haha, en del av "ogräset" är envisa smultron - syns inte på bilden. Undrar varför de trivs där. Minst sol på hela tomten, för att inte tala om näringsfattigt.
Klicka här för att svara