Hej.
Vi har börjat göra arbetena för att få ordning på tomten till vårt nybyggda hus. Vi har nyligen fått lagt plattor på uppfarten och jag har satt upp ett Biltema-stängsel som vi ska plantera häck i framöver. Mellan där vägkonen står i bilden och huset har jag sedan tänkt hägna in det sista av gräsmattan med ett staket i trä då vi inte tänker ha häck där.
Från början tänkte vi att huvudentrén (den alldeles för orangea dörren) skulle hamna utanför inhägnat område. Vi har nu märkt att vår tvååring är väldigt duktig på att öppna denna dörr och jag vill därför göra området utanför dörren inhägnat. Vi funderar därför på att hägna in området som är markerat i bilden och sätta en grind där brevlådan står. Jag är lite inne på att lyfta två plattrader och sen bygga upp ett staket i trä där jag sedan planterar någon fin växt för att dölja gruset under staketet. Min fru pratar om att jag kan bygga jättelånga odlingslådor som är typ 80 cm höga som täcker samma yta och att vi sedan fäster en grind i odlingslådorna.
Har ni någon lösning på mitt problem? Jag är rädd att det är svårt att gräva i makadamen under plattorna utan att det börjar rasa in och påverkar plattorna bredvid. Samtidigt behöver jag ju komma ner 60 cm (Skåne, väldigt sandig mark) för att kunna gjuta plintar. Jag såg att någon granna monterade stolparna till sitt staket med stolpskor i plattor av mindre dimension än våra vilket känns lite läskigt.
Vi har börjat göra arbetena för att få ordning på tomten till vårt nybyggda hus. Vi har nyligen fått lagt plattor på uppfarten och jag har satt upp ett Biltema-stängsel som vi ska plantera häck i framöver. Mellan där vägkonen står i bilden och huset har jag sedan tänkt hägna in det sista av gräsmattan med ett staket i trä då vi inte tänker ha häck där.
Från början tänkte vi att huvudentrén (den alldeles för orangea dörren) skulle hamna utanför inhägnat område. Vi har nu märkt att vår tvååring är väldigt duktig på att öppna denna dörr och jag vill därför göra området utanför dörren inhägnat. Vi funderar därför på att hägna in området som är markerat i bilden och sätta en grind där brevlådan står. Jag är lite inne på att lyfta två plattrader och sen bygga upp ett staket i trä där jag sedan planterar någon fin växt för att dölja gruset under staketet. Min fru pratar om att jag kan bygga jättelånga odlingslådor som är typ 80 cm höga som täcker samma yta och att vi sedan fäster en grind i odlingslådorna.
Har ni någon lösning på mitt problem? Jag är rädd att det är svårt att gräva i makadamen under plattorna utan att det börjar rasa in och påverkar plattorna bredvid. Samtidigt behöver jag ju komma ner 60 cm (Skåne, väldigt sandig mark) för att kunna gjuta plintar. Jag såg att någon granna monterade stolparna till sitt staket med stolpskor i plattor av mindre dimension än våra vilket känns lite läskigt.
Tänker du att detta är en permanent lösning eller något som ska fungera under några år tills barnen blir lite större?
Om det ska stå i 5-6 år skulle jag säga att 60 cm djupa plintar för ett litet staket som ska hålla in barnen är överkurs och inte belastas speciellt mycket (ej högt staket, eller starka vindar på tätt plank)....
Ett alt kan vara att använda jordankare isf plintar? Borde gå att banka ner ganska lätt om man ”förborrar” med ett spett genom makadam?
Om det ska stå i 5-6 år skulle jag säga att 60 cm djupa plintar för ett litet staket som ska hålla in barnen är överkurs och inte belastas speciellt mycket (ej högt staket, eller starka vindar på tätt plank)....
Ett alt kan vara att använda jordankare isf plintar? Borde gå att banka ner ganska lätt om man ”förborrar” med ett spett genom makadam?
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 294 inlägg
Om det är sand kanske det räcker att lyfta aktuell platta och banka ner ett rör?
Behåll plattorna under själva staketet
Behåll plattorna under själva staketet
Tack för svar. Ifall vi ska sätta ett staket vill jag ändå att det ska stå stabilt och kunna finnas i många år framöver. Markskruv är faktiskt en intressant tanke. Hur blir det med markduken som ligger under makadamen, kommer en markskruv ta sig igenom den på ett vettigt sätt. Ifall jag väljer det alternativet kunde jag såg ut hål för beslagen i plattorna sedan.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
