8 481 läst ·
26 svar
8k läst
26 svar
Vart tar marken vägen under mina plattor?
Ett enkelt sätt att felsöka är att öppna dina spolbrunnar och brunnarna ute i gatan som ligger nedströms från dig. Placera en person vid varje brunn och slå i en 25-litersdunk med vatten i ditt mystiska hål. Ökar flödet markant i någon av brunnarna har du hål på en ledning. Kan ta upp till två minuter innan det händer något beroende på hur stort hålet är.
Händer inget så är det bara att fylla hålet med grus och vatten tills det inte går mer. Vattnet gör att det packas om det inte är hål på ett rör.
Händer inget så är det bara att fylla hålet med grus och vatten tills det inte går mer. Vattnet gör att det packas om det inte är hål på ett rör.
Det låter som en enkel sak att testa med är att spola ner lite vatten och lyssna vid de närmaste gatubrunnarna om det porlar lite där. Om det inte gör det så ska jag peta lite mer med pinnar idag för att försöka få en idé om djupet, och sedan försöka fylla igen det.
Vad är ”bärlagergrus” och hur skiljer det sig från vanlig sandlådesand?
Vad är ”bärlagergrus” och hur skiljer det sig från vanlig sandlådesand?
Kan vara så. Men jag undrar om det skulle kunna bli så här av slarvig/hastig återfyllning efter fibern. En lättare förklaring som är roligare att tänka sig!Excel skrev:
Makadam/kross i blandade dimensioner från t.ex 0-16mm (0/16). Det man brukar padda under stensättningar etc. Binder samman bra, de lägre dimensionerna fyller ut o krossade kanterna hakar i varandra. Jämför med naturgrus/singel 8-12 mm t.ex, liknande fraktioner och rundade grus. Men båda borde väl funka här om det bara ska fyllas upp.halper skrev:
Redigerat:
Det mest troliga måste väl ändå vara att det är sprängsten du har under huset och en bit utanför. Sedan är det fyllt med 0/18 och flis eller liknande. Att det blivit ett hål just där är väl troligtvis för att det inte varit fyllt och paddat riktigt ordentligt, och med tiden och massa översvämningar från hängrännorna så har detta gjort att det runnit undan.
Jag hade fyllt med 0/18 och vattnat ner det, eller ännu hellre, Betong för att binda alla stenar som ligger därunder. Blanda gärna betongen lite lösare så den rinner ner ordentligt mellan springorna. Risken är dock att det går åt mycket betong beroende på hur mycket hålrum det är.
Sand ska du absolut inte fylla med.
Problemet ligger också i att dom inte använt markduk mellan dom olika skikten av material. Så detta problem kan du nog få lite varstans isf.
Jag hade fyllt med 0/18 och vattnat ner det, eller ännu hellre, Betong för att binda alla stenar som ligger därunder. Blanda gärna betongen lite lösare så den rinner ner ordentligt mellan springorna. Risken är dock att det går åt mycket betong beroende på hur mycket hålrum det är.
Sand ska du absolut inte fylla med.
Problemet ligger också i att dom inte använt markduk mellan dom olika skikten av material. Så detta problem kan du nog få lite varstans isf.
Tack för svaren och idéerna! Nu har vi ingen annan stenläggning än denna och resten av trädgården är antingen gräsmatta eller ”naturtomt”, så jag hoppas att själva grunden till huset är anlagd enligt goda principer. Huset har stått i 54 år, så förhoppningsvis står det kvar utan slukhål tills det inte är mitt problem längre!
Jag ska försöka anskaffa en ansenlig mängd blandat grus och kanske någon säck betong. Har hantverkare i badrummet för närvarande så det passar rätt bra. Fast först ska jag köra ner slangen och lyssna i brunnar på gatan.
Jag ska försöka anskaffa en ansenlig mängd blandat grus och kanske någon säck betong. Har hantverkare i badrummet för närvarande så det passar rätt bra. Fast först ska jag köra ner slangen och lyssna i brunnar på gatan.
Har du inget grustag i närheten? Jag brukar få 5 fyllda murarhinkar tex bärlager eller flis för 20 spänn när jag bara behöver en mindre mängd.halper skrev:
Tack för svaren och idéerna! Nu har vi ingen annan stenläggning än denna och resten av trädgården är antingen gräsmatta eller ”naturtomt”, så jag hoppas att själva grunden till huset är anlagd enligt goda principer. Huset har stått i 54 år, så förhoppningsvis står det kvar utan slukhål tills det inte är mitt problem längre!
Mina husägarfärdigheter är ännu inte fulländade så jag har dålig koll på både grustag och annat. Men jag ska kolla med hantverkarna; de lär veta var man kan hitta grus.A Alko skrev:
Har råkat ut för något liknande. Bakom mitt garage är en altan med stenplattor anlagd och för två år sen upptäckte jag att några plattor sjunkit och när jag trampade på dem gav de vika. Tog upp dem och under var ett hål som ditt. Sanden hade försvunnit och jag såg sprängstenen som det var fyllt med. Fyllde på med sten och sedan grus och till sist sand och la tillbaka plattorna. Nu har jag upptäckt att ett område runt dessa plattor har sjunkit igen. Min teori är att mina plattor sjunker för att man inte har rensat bort stubbarna efter träden som stått på tomten tidigare. De har nu ruttnat efter 40 år och bildat hålrum som allt sjunker ner i.Jag har flera sänkor på tomten som har kommit med tiden som jag tror beror på samma sak. Man har bara fyllt upp över stubbar och stenar direkt.
Kanske inte samma orsak för dig, men man vet aldrig.
Kanske inte samma orsak för dig, men man vet aldrig.
Verkar vara liknande markförhållanden i alla fall! Har idag slängt i en blandning av allt från fin sand till småsten, så typ en 0/30-blandning ungefär. Jag spolade med slangen ett tag och lyssnade i gatubrunnarna, men hörde inget.
Lyckades skarva ihop ungefär 60 kg fyllning. Vatten och fin sand rinner fortfarande undan i skarvarna, men det börjar bli lite mer stadga på det, upplever jag. Ska prata med byggarna i morgon och se om de har en idé om var jag kan köpa en fin blandning att fylla på med.
Lyckades skarva ihop ungefär 60 kg fyllning. Vatten och fin sand rinner fortfarande undan i skarvarna, men det börjar bli lite mer stadga på det, upplever jag. Ska prata med byggarna i morgon och se om de har en idé om var jag kan köpa en fin blandning att fylla på med.
Klicka här för att svara