3 382 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Områdesdränering
Har ett hus från -40 med källare. Huset ligger i en sluttning och med fall mot huset på ena sidan och nu har dräneringen brakat ihop på den sidan verkar det som. Eftersom det sitter ett tillbygge utan källare i den sidans förlängning som jag är rädd sätter sig om man gräver där + en källartrapp mm har jag inbillat mig att det skulle vara lättare att göra en dränering bestånde av ett dränrör ca 2m ner i marken ca 3m från huset och samtidigt ändra fallet till från huset i stället än att rota upp hela dräneringen. ev kanske gräva ca 30 cm ner längs huset, lägga sten och markdränskiva lutad mot det nya röret. Det nya röret skulle dras förbi huset ca 1,5 m "uppströms" och ca 6m "nedströms" med vanligt avloppsrör de sista 5 metrarna.
alternativ 2 är att vi bilar upp en brunn i källaren och sätter en dränkbar med nivåvakt.
Är det något av detta som låter vettigt eller är det bara omdränering av hela huset som gäller?
Om man lägger ett rör i backen bara hur bör det då sluta? stenkista? hur stor/djup? etc.
Janne
alternativ 2 är att vi bilar upp en brunn i källaren och sätter en dränkbar med nivåvakt.
Är det något av detta som låter vettigt eller är det bara omdränering av hela huset som gäller?
Om man lägger ett rör i backen bara hur bör det då sluta? stenkista? hur stor/djup? etc.
Janne
Produkter som diskuteras: "stenkista"
Stenkista Mr Flowout
Dränerar 144 liter
895 kr inkl moms
Läs mer
Jag har ett liknande problem som du skrev om. Skulle vara intressant att höra vad du till slut valde och varför.
Jag själv funderar på en områdesdränering som börjar som drönrör och avslutas som markavloppsrör som kopplas till dagvattenbrunnen med en sandfång innan.
Jag själv funderar på en områdesdränering som börjar som drönrör och avslutas som markavloppsrör som kopplas till dagvattenbrunnen med en sandfång innan.
Vårt hus ligger en en lång slänt där det under de blötare månaderna trycker på bra med vatten i marken. Vi har en avskärande dränering 20m från huset som ligger lite djupare än 1m med dräneringsslang i botten och 16-32 omkring och ovanför slangen. Allt är sedan inlindat i markduk.
1. Har ni 16-32 hela vägen upp eller bara en bit ovan röret?
2. Vad har ni gjort med vattnet som leds bort? Dvs vart leds det bort till? (tänker att ifall till vartenkasset så kommer det till slut att bli fullt och är det lerig mark som det är så hjälper det inte mycket till om inte man flyttat vattnet från huset)
3. Märkte ni av distinkt skillnad innan och efter?
2. Vad har ni gjort med vattnet som leds bort? Dvs vart leds det bort till? (tänker att ifall till vartenkasset så kommer det till slut att bli fullt och är det lerig mark som det är så hjälper det inte mycket till om inte man flyttat vattnet från huset)
1. Det är ett dike av 16-32 som är toppat med ca 30cm matjord och gräsmatta.capitalizor skrev:1. Har ni 16-32 hela vägen upp eller bara en bit ovan röret?
2. I vårt fall leder vi ut vattnet till ett öppet dike. Det rinner vatten från röret hela året förutom juni-början av september.
3. Föregående ägare som har gjort det hela så jag kan inte svara på hur det var tidigare. Dränering en gjordes i samband med att vårt och grannens hus byggdes för 15 år sedan. För fem år sedan grävdes det ner VA längre upp i backen. När man ändrade i jordlagerföljderna (och ev. gräva av gamla dränering ar) resulterade det i att dräneringsvatten tryckte upp i rörgraven och man blev tvungen att i rörgraven lägga ner en dränering som anslöts till vår bef. dränering.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden