4 480 läst ·
5 svar
4k läst
5 svar
Kryssmätt kantbalkar. Acceptabel difference?
Jag har satt ut och vägt in kantbalkar för en garagegrund på 7,2 x 8,4 m. I samband med att jag la ut balkarna mätte jag in hörnen så gott jag kunde med hjälp av 3, 4, 5 Pytagoras sats som jag gjorde på alla hörn och det stämde bra, När jag sedan kryssmätte diffade det på 2,5 cm. Är det någon med erfarenhet som kan säga om denna diff kommer att ställa till problem senare i bygget. Eller är det t. o m. så att denna avvikelse går att rätta till då man lägger ut syllen. Det kommer ju inte att synas då panelen kommer att gå ner en bit på kantbalken och dessutom hamna runt 28 mm utanför balken, måttet på spikregeln. Om man jämkar ihop det så det blir en cm på varje sida tänkte jag?
För övrigt vet jag inte om jag tycker att det var så särdeles bra passform på kantelementen. Det är till exempel rejäla glipor i det vågräta planet i hörnen trots att dom är i stort sett exakt 90 graders vinkel. På en del diffar det diffar det i bakkant när dom ligger helt jämt på marken och i bakkant ligge dom inte dikt ihop hela vägen utan det glipar på flera ställen trots att dom ligger plant. Men förmodligen kommer det väl att se bra ut ändå när det är ljutet och klart.
/Mats
För övrigt vet jag inte om jag tycker att det var så särdeles bra passform på kantelementen. Det är till exempel rejäla glipor i det vågräta planet i hörnen trots att dom är i stort sett exakt 90 graders vinkel. På en del diffar det diffar det i bakkant när dom ligger helt jämt på marken och i bakkant ligge dom inte dikt ihop hela vägen utan det glipar på flera ställen trots att dom ligger plant. Men förmodligen kommer det väl att se bra ut ändå när det är ljutet och klart.
/Mats
Hej,
Kom du fram till om denna avvikelse var acceptabel? jag står inför samma frågeställning.
Någon annan som har något klokt att säga i frågan?
Kan även passa på att ställa ytterligare en fråga på temat.
Hur mycket i höjdled är det acceptabelt att kantelementen avviker för att det ska bli ett bra resultat vid gjutning?
För färdig betonggrund finns toleranser och om jag förstått det rätt kan man "kompensera" i höjd mha. betongen.
Kom du fram till om denna avvikelse var acceptabel? jag står inför samma frågeställning.
Någon annan som har något klokt att säga i frågan?
Kan även passa på att ställa ytterligare en fråga på temat.
Hur mycket i höjdled är det acceptabelt att kantelementen avviker för att det ska bli ett bra resultat vid gjutning?
För färdig betonggrund finns toleranser och om jag förstått det rätt kan man "kompensera" i höjd mha. betongen.
Hej!
Detta fick ett lite dråpligt svar för min del. När jag funderade på detta fick vi besök av en en gammal ungdomsvän till min fru och hennes man. Då jag inte träffat hennes man förut blev det naturligt att fråga vad han jobbade med. Jag är mätingenjör och utsättare blev svaret
När jag då frågade om huruvida det var ok med en differens på ett par cm skrattade ha och så att det är ingenting att bry sig om. Och jag kan säga att jag har inte märkt av det det minsta.
/Mats
Detta fick ett lite dråpligt svar för min del. När jag funderade på detta fick vi besök av en en gammal ungdomsvän till min fru och hennes man. Då jag inte träffat hennes man förut blev det naturligt att fråga vad han jobbade med. Jag är mätingenjör och utsättare blev svaret
/Mats
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Med två sidor 7,2 m och 8,4 m borde hypotenusan vara 11,0635 m. Nu blev den ena hypotenusan 1,25 cm längre och den andra 1,25 cm kortare. Cossinusatsen ger då att istället för rätvinkliga så är dina hörn 89,87 respektive 90,13 grader. Det gör ingen sömnlös 
Det är ungefär den storheten jag har på mitt mätavvikelse också. Känns som det finns många andra faktorer som kan inverka också som gör att det inte helt stämmer.
Som relativt nybliven husägare och där med amatörhantverkare tycker jag det klurigare är att veta vad som är tillräckligt bra. Jag kan lägga en timme på att gera en trallbit till exakt rätt vinkel. Sen visar det sig dagen efter att trallen krympt så arbetet var i princip bortkastat.
Som relativt nybliven husägare och där med amatörhantverkare tycker jag det klurigare är att veta vad som är tillräckligt bra. Jag kan lägga en timme på att gera en trallbit till exakt rätt vinkel. Sen visar det sig dagen efter att trallen krympt så arbetet var i princip bortkastat.
Jag känner igen det där. Jag satte in ett nytt plåttak på vårt gamla hus och riktade och vägde in det nästan på millimetern med klossar under reglarna för att få det helt rakt. När jag var klar kom jag att prata men en kompis som är snickare om det och han sa att under 5 cm svack på ett tag ser man aldrig. Men problemet för oss amatörer är att veta när det är ok och när det inte är det. Jag lyckades få en vägg att luta lite i garaget och det stör mig lite mer. Men inget man ser och snart har man glömt även det. Men det stör ens fåfänga.
/Mats
/Mats
Klicka här för att svara