Hej

Är tämligen nyinflyttade i ett hus där det finns en stödmur längs garageuppfarten, strax innanför tomtgränsen.

Lutande stödmur vid garageuppfart bredvid thuja-häck och grusväg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stödmur av sten som lutar utåt längs en uppfart, med thuja-häck i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den lutar som synes utåt, speciellt vid mitten av muren.

Den är 50 cm hög och lutar som mest ca 9 grader. Jag har inte noterat att lutningen ökat så det kanske inte är ett problem i närtid, men jag håller den under uppsikt och har börjat planera för att på något sätt åtgärda den innan den tippar.

Strax bakom muren finns en fin, ca 2 m hög thuja-häck och ytterligare en meter bortom den går en liten väg till en grannfastighet.

Frågan är om det går att återgärda detta utan att fördärva befintlig häck? Kan jag stärka upp på något vis så att situationen inte återuppstår inom kort? Jag återanvänder gärna befintligt material i möjligaste mån.

Tips emottages med tacksamhet!

Du måste frilägga bakom muren för att kunna räta upp den. Häckens rötter är, tillsammans med frost, troligen anledningen till att muren lutar.

Du kan prova att gräva en smal ränna bakom muren men jag misstänker att där är så mycket rötter att det inte går. Skulle du lyckas så kan du fylla rännan med makadam typ 16-32 efter att du rättat upp muren och hoppas att det håller.

Ser ut som det bara är sten på sten så lyft av alla stenar, jorden rasar inte och karva bort lite av jorden och ställ tillbaka stenarna.

Protte

Tack för bra förslag. Hur tjockt lager makadam skulle behövas för att ha någon positiv effekt? Är syftet är minska påverkan från tjälen/frost eller rötterna, eller båda?

Om jag staplar om stenarna, bör man samtidigt försöka dra in varje rad lite så man får bakåtlut eller är det bara meningsfullt om det är en "klack" på stenarna så att de hakar i varandra?

Tror inte några cm makadam gör någon större skillnad, tjälen trycker på makadammen som trycker på stenarna som poppar ut igen.
Att lägga in stenarna någon cm gör ju att om X antal år så är den rak och lika många år till att göra om jobbet.

Protte

Du har en poäng. Men ska man göra något så hade jag lagt makadam typ en decimeter brett. Detta gör att det blir torrare och tjälen därmed trycker mindre. Men jag tror snarare att det är rötterna än tjälen som gjort detta.

Jag hade kavat upp muren som den ska vara om jag skulle gjort om det. Att den ska tryckas ut jämnt över längden känns långsökt och därmed faller tanken om att tanda inåt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.