Hej!

Jag skall gjuta nytt källargolv vilket år som helst, och just nu håller jag på och drar rör för vatten, värme och annat. Sedan skall jag dra golvärmen. Jag vet att man skall provtrycka golvvärmen innan gjutning, men hur gör man egentligen med säg tappvattenledningar? Det är ju dussintals punkter där alla blandare och fördelare skall sitta. Provtrycker man verkligen alla dessa?

Eller tänker man att det går att byta dem om de skulle visa sig läcka (det är RiR förstås)? Eller hoppas man helt enkelt på det bästa?

Ja man ska provtrycka även tappvatteninstallationer. Beskrivs av Säker Vatten här:

https://www.sakervatten.se/FILEARCHIVE/8BA929723D149F474D1EEA4F1D1702CC.pdf

Det står att det ska göras innan drifttagning. Är man färdig för drifttagning är det ju ganska enkelt att trycka bara i en punkt med alla ventiler öppna så att hela installationen provas. Har man bara dragit rör utan anslutningar för att gjuta och vill provtrycka så får man ju proppa alla ändar först.

Jo, att det skall göras innan idrifttagning förstår jag. Frågan är om man brukar göra så att man proppar alla rör och provtrycker innan gjutning också? Blir ju en himla massa proppande och tryckande...

Proppa och trycksätt men en mätare som sitter i före och under gjutningen. Det är innan gjutning man har en hjälplig chans att åtgärda fel..

Det blir snarare runt 20 mätare för mig... :)

Koppla på fördelaren så blir det färre? Så gjorde dom när vår platta gjöts

Har ingen fördelare. Det hela skall kopplas ihop med kopparrör kors och tvärs på en vägg som inte finns ännu.

Det är inget nybygge utan det är i min källare, och det blir en hel del anpassningar för att kunna göra saker i omgångar, förbereda för framtida utbyggnad, fixa temporär inkoppling av gmla pannan osv.

Hade det varit ett nybygge hade det ju varit lättare. Men när jag har sett bilder på nygjutna plattor har det sett ut som om tappvattenrören bara sticker upp ur plattan utan proppar eller något. Därav min fråga.

joakim_j joakim_j skrev:
Har ingen fördelare. Det hela skall kopplas ihop med kopparrör kors och tvärs på en vägg som inte finns ännu.

Det är inget nybygge utan det är i min källare, och det blir en hel del anpassningar för att kunna göra saker i omgångar, förbereda för framtida utbyggnad, fixa temporär inkoppling av gmla pannan osv.

Hade det varit ett nybygge hade det ju varit lättare. Men när jag har sett bilder på nygjutna plattor har det sett ut som om tappvattenrören bara sticker upp ur plattan utan proppar eller något. Därav min fråga.
Om innerröret lätt går att dra ur skyddsröret är det inget problem med att gjuta utan att provtrycka. Skulle det mot förmodan vara skada på ett rör så kan du byta det utan problem senare. Det gäller bara att inte bygga in det för mycket innan provtryckning så att det är fortfarande möjligt att byta.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.