MatthewCampbell
MatthewCampbell: Lite mer info om hjälper fram till ett förslag. Fukten i angränsade garaget (första bilden) tror jag inte härrör från matkällaren. Stenarna i matkällaren är blötta närmaste ingången med närmare 2 meter till garaget (torrt däremellan). Däremot funderar jag om dräneringen som gjordes för 2 år sen inte genomfördes korrekt. Varit mycket nederbörd i veckan men dräneringen ska
2 svar · 1,9k läst
·
D
Diamant5599: [citat] Intressant, tack! Ja, så tänkte jag också tills nyligen. Men jag har fått mycket bra input här i tråden och kan nog konstatera att det inte är alla som söker som jag på Hemnet, och att det kan ställa till det med just taxeringsvärden, detaljplaner osv, på sätt jag inte hade tänkt på.
16 svar · 6,7k läst
·
V
VW Transporter: Betongen har nog klarat branden. Bila ur är inget alternativ eftersom huset står på plattan. Tror inte det är mycket att bila i heller, troligen bara några cm betong på en fyllning av plockesten och större stenblock...
2 svar · 2,2k läst
·
M
MajkanGbg: Beror på. Metoden går ut på att man injekterar en polymer (typ byggskum fast hårdare) i marken, som ökar bärigheten och även kan lyfta platta/plint/grundbalk (hur mycket beror på och avgörs av firman som utför åtgärden, lyfter man för mycket kan saker gå sönder) Det man ska tänka på är att den här massan skjuter iväg överallt, är det nära din dränering behöver du vara
2 svar · 5,7k läst
jonmo
jonmo: Ska lägga ner en regnvattentank vid nybygge, har köpt . Jag funderar på hur jag ska koppla ihop allt. De rörliga delarna är dagvattenkassetter, regnvattentank och sandfång. Som jag det det finns det tre alternativ: 1. Dränering och takavvattning kopplas på samma sandfång som sen leder vidare till regnvattentank, vars breddavlopp leds till dagvattenkassetterna. Mot detta talar att man
0 svar · 3,3k läst
·
B
Bygg_Mats: Okej. Upptäckte att vattnet som droppat från isoleringen varit färgat och luktade metall. Testade att gräva lite och upptäckte följande. [bild] Verkar vara liknande skick någon meter åtminstone. Hur illa tror ni det är? Ska kontakta VVS på måndag och höra om de kan komma och kolla. Känns väldigt surt då vi lagt en halv förmögenhet på VVS redan.
5 svar · 4,0k läst
·
Matti_75
Matti_75: Absolut inte koppla på dräneringen till huset!!
2 svar · 1,9k läst
M
Malsike: Snyggt! Så här tre år senare, hur har det funkat?
5 svar · 9,6k läst
·
D
Dr Jumping Jack: [citat] Helt klart. Du får bättre isolering till högre pris.
6 svar · 2,5k läst
J
javlaandersson: [citat] Det beror ju helt på hur mkt han ska knacka bort åxå Ska du ändra tomtens karaktär avsevärt så måste han ju ha ett marklov åxå
23 svar · 9,8k läst
tommib
tommib: Svårt att svara på men om där är sandskikt som gör att det kan glida hade jag nog tagit det försiktigt med att gräva ur i mitten av rummet. Vad skulle syftet ens vara med det? Varför inte bara ta in en entreprenör (eller flera) och be dem komma med en offert på vad som måste göras?
10 svar · 7,9k läst
·
B
byron v2: [citat] Inget vad jag sett på gamla ritningar. Fanns väldigt lite på kommunen att hämta om huset. Bla skall det finnas en grävd/borrad brun. Samt att brunslock ej hittats till vare sig dränering eller dagvattnet
5 svar · 2,7k läst
·
S
skyisthelimit: [citat] Aha... Äh... ännu en gång man skulle behövt en kopia på en AMA!!! Misstänker att du har bättre bärighet vid samma lagertjocklek i grövre fraktion (typ 16-32 jämfört mot 8-16)? Fast om bärigheten skall bli "dålig" så måste det väl i så fall bygga på att makadamen pressas ut under konstruktionen? Dvs. att den har någonstans att ta vägen? Om man ex. tänker sig en lång
2 svar · 1,8k läst
Åsa Lund
Åsa Lund: Suckulenter Taklök är en suckulent https://www.blomsterlandet.se/tips-rad/inomhus/krukvaxter/suckulenter-taliga-tuffingar/
4 svar · 1,4k läst
·
H
Hella1: Tack!
4 svar · 2,1k läst
J
jrdisman: [citat] Enligt vår firma handlar detta om de oundvikliga krympsprickor som du beskriver. Höjden på nätet tror jag ligger ganska nära 5cm under ytan. Kanske går det lite för nära kanten, men alla kanter hamnar under marknivå när vi är klara. Betongen kom direkt med betongbil, så det är nog inte kvaliteten på den som spelat in. Tack för dina feebackpunkter. Vi får nog acceptera att
7 svar · 3,2k läst
·
Åsa Lund
Åsa Lund: Sättningar beror ofta på ändrad grundvattennivå eller att nån har grävt i närheten. Hur länge sedan hände sånt?
1 svar · 1,6k läst
P
Phasio: Ska du stålregla upp väggar så ser jag inte behovet av att ha puts tycker jag
1 svar · 2,3k läst
T
tobbbias: Angående priset så tycker jag det låter rimligt om det mest bara är en rak linje där det legat slipers innan. Måste ju vara superbasic för den som byggt några murar...
7 svar · 2,5k läst
E
Erik Salhammar: [citat] borrhammare, betongborr. julas billigaste grejer funkar fint. Ser att ämnet har varit inaktivt under lång tid, men så länge berg och behovet att borra dom kvarstår så behövs det ibland råd. mvh Erik
8 svar · 65,0k läst
Noobe
Noobe: Bumpar frågan! Också intresserad, klarar man sig utan plintfot i sand?
1 svar · 4,4k läst
Mats Denkert
Mats Denkert: [citat] Hehe. Vi struntade i mätaren Närå skämt och Sido så har vi egen brunn.
11 svar · 8,2k läst
·
J
JohanLun: Betong på kalkputs funkar inget bra, det är vad jag vet. Vad den "multiprodukten" du länkar till funkar med är det bättre du frågar butiken om eller läser dess datablad, jag har tyvärr ingen aning. Sen är ju frågan OM du har kalkbruk. Kalkbruk är så mjukt att du med fingrarna eller en skruvmejsel lätt kan smula sönder en lös bit puts.
5 svar · 4,5k läst
·
Noobe
Noobe: Bump! Har precis samma funderingar, ingen som kan svara på detta?
1 svar · 1,9k läst
@
@ndy: Hej vi har platta på mark. Ska gräva o putsa om sockeln. Nu ser vi att det sitter något som ser ut som kork bakom gamla putsen. Putsen är dålig o spricker. Även denna kork ramlar av vid beröring. Kan det va någon typ av isolering? Hur ska vi isolera innan ny puts kan läggas på? Huset är byggt 1965.
0 svar · 1,3k läst
A
attefall: [citat] Tack. Försöker bilda mig en översiktlig mental bild över arbetet. Ska dock hämta ut boken "Bygga grund" från biblioteket för att förhoppningsvis få ett mer detaljerad förståelse :)
2 svar · 1,9k läst
C
costia: Jo, precis dom kanske bara skrivit att dom är anslutna, alltså brunnen jag skrev om nere vid trappen till källaren är en "vanlig" golv brunn. Men i den går rör åt båda hållen, alltså runt huset. Vi har lyckats filma i röret ca 5 meter och då är vi på framsidan av huset ( trappen till källaren är på kortsidan) åt andra hållet kommer 4 meter, sen kommer vi inte runt böjen. Jag
20 svar · 5,1k läst
·
C
CharSo: Hej, Efter att ha dammsugit nätet på information och inte hittat något testar jag här. Vi har en trävilla, suterräng, från -77 som står delvis på berg med betongblock. När vi nu behöver dränera har vi grävt längs med ena kortsidan (norr) och upptäcker då att det finns ett ca 1,5 meter långt hålrum i grunden in till det outgrävda utrymmet under del av huset! Samt att det ser ut
0 svar · 1,2k läst
·
jonmo
jonmo: Jag hade tänkt bygga grunden själv till min snickarbod. Grunden ska vara 5,2 x 8,5 m. Kollar runt på diverse paket, men vet inte riktigt om det är något speciellt man ska tänka på när man köper ett sådant. Exempel: https://www.bygghemma.se/hus-och-bygg/byggmaterial/mura-och-gjuta/betongplatta-och-husgrund/komplett-grundpaket-fristaende/p-819958-819965 Tips?
0 svar · 820 läst
2
2 loud: jag ska dra en 50mm kabelslang in UNDER containern ,, kommer sätta upp en undercentral i förrådet och tänkte strömmata containern därifrån istället för luftledning inne från garaget som jag har idag , ,, centralen i containern sitter på höger vägg innanför dörren och jag har tagit upp ett hål i golvet under den där kabelslangen ska upp ,, fundamentet är nu borta och jag har
0 svar · 504 läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.