1 266 läst ·
5 svar
1k läst
5 svar
Djup för översta brunnsring för inte frostlyftas?
Jag tätar en brunn och undrar hur djupt den översta ringen ska vara under marknivå för att frosten inte ska lyfta ringen?
Justnu är går min översta ring 33cm under jordytan och fortsätter 26cm över jordytan.
Räcker det djupet eller bör jag lyfta ringen, kapa bort material ifrån den andra så översta kommer djupare?
(Brunnsringarna är ca 1meter i diamater, 7cm gods, den översta är konformad med lock.)
Justnu är går min översta ring 33cm under jordytan och fortsätter 26cm över jordytan.
Räcker det djupet eller bör jag lyfta ringen, kapa bort material ifrån den andra så översta kommer djupare?
(Brunnsringarna är ca 1meter i diamater, 7cm gods, den översta är konformad med lock.)
Redigerat:
Det är 2½ betongringar på höjd med gjuten botten och där finner man borrade brunnen.J jonaserik skrev:
Marknivå - brunnens botten: 1,3meter. Där går slangen ut.
brunnens överdel - brunnens botten: 1,6
Marknivå - vattennivå: 2,8meter
Det ska mycket tillför att frysa där. Du kan borra in några armeringsjärn CA 0,5 m ner och läggar ett lock av frigolit om du är rädd för frysning. skivorna är 120X60 och kan limmas ihop ( PL 200 ) till större flak som sågas till att passa i ringen ock läggs på järnen. Se bara till att det finns ett rep på mitten för att lyfta upp om det behövs.
För att vi inte ska missförstå varandra: Jag är inte rädd att brunnens slang ska frysa.
Det var en som menade på att översta konformade ringen inte ska sticka upp mer än 20cm ovanför mark för annars stryper tjälen runt övre ringen och lyfter den. Min sticker upp 26cm och jag ska besluta om jag ska lyfta konringen, kapa mellanringen, och på så vis sänka ner konan djupare i marken.
Min översta har flyttat sig och är otät. Jag tror det är någon som kört på den, men kanske är det frosten.
Det var en som menade på att översta konformade ringen inte ska sticka upp mer än 20cm ovanför mark för annars stryper tjälen runt övre ringen och lyfter den. Min sticker upp 26cm och jag ska besluta om jag ska lyfta konringen, kapa mellanringen, och på så vis sänka ner konan djupare i marken.
Min översta har flyttat sig och är otät. Jag tror det är någon som kört på den, men kanske är det frosten.
Klicka här för att svara