I några tidigare trådar har jag lyft frågor kring norrsidan på vårt hus är berget går så grunt att det inte går att göra något bra dräneringslösning med klassiska rör etc. Försökte mig på att avleda vatten lite längre ut från huset men stötte på berg där markröret skulle gå så att jag inte lyckades få något fall på avledningen. Men, det löser vi längre fram då en tillbyggnad ska planeras.
Tomten lutar mot huset, vattnet går ytligt i tung lerjord. Tidigare tryckte det in vatten mellan grund och berg i källaren vid speciellt ett ställe när det regnade. Gräver man ett hål i i trädgården fylls den med vatten inom några timmar.
Vi har blottlagt hela grunden, ersatt gammal kallasfalt med flera lager grundmembran på berg och mur och det håller tätt även när det står vatten mot huset. So far so good! Man vill ju dock minimera påfrestningen av vatten så mycket som möjligt så jag skulle vilja dryfta några tankar med er.
1. Tidigare, när vi hade problem, såg det ut såhär ungefär: Det var så mycket dränerad jord/grusblandning att vattnet som tryckte ut från leran, samt som kom i form av nederbörd, ställde sig som i en härlig vallgrav och tryckte konstant mot huset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2. Det är alltså bara centimeterdjupt. Men vi har nu tagit bort gruset, fixat en "fuktspärr" som verkar funka bra och valt att inte lägga tillbaka samma material, utan istället grävt upp och packat hårt med riktig lera. Visst, leran innehåller vatten, men den bromsar även upp så att det inte fylls på från sidan. Sålänge det inte har regnat har inget vatten tryckt ut ur leran mot grunden.
Logga in
Skapa konto
Nu till frågan: Vad är bäst att göra i den lilla vallgraven vi har? Först tänkte jag att man lägger makadam där så att det inte står konstant fukt mot väggen. Men, vi regn visar det sig att det samlas vatten i vallgraven, och är det makadam i kommer det ju rinna rakt ner och fylla likt första bilden (fast mindre mängd såklart). Vi har pratat gatsten. Borde väl bli samma sak fast ännu mindre mängd vatten som får plats i springorna? Det sista jag funderar på är som följer:
3. Kanske fylla lera hela vägen in? Samt fixa så att det inte lutar hela vägen mot huset. Leran ser ju till att nederbörden rinner "ovanpå" gäset. Lerigt - javisst, men inte mot huset. Sen kan man ju lägga något, grus eller gatsten, övers för att se till att det inte växer gräs mot muren.
Logga in
Skapa konto
Några andra tankar kring hur bäst fylla vallgraven? Har förstått att det finns olika skolor gällande dränerande material kontra motsatsen, utmed muren.