Hej!
Jag har ärvt ett hus byggt runt 1885. Det är en timmerstomme. Dock blir jag inte klok på vad det är för typ av grund och hur vi ska gå vidare med den.
Till saken hör att min far, som ägde huset innan, påbörjade ett lyft av huset då det satt sig rejält i ena kortsidan. När han gjorde detta valde han att gräva bort en del av sanden runtom och även ta bort grundstenarna. Sedan hann han inte göra mera. Nu vill vi gärna färdigställa men vet inte hur.
Titta gärna på de bifogade bilderna. På den sista bilden syns problemhörnet. Vad ska vi göra? Grundstenarna ligger utspridda lite var stans på tomten så vi ska nog lyckas pussla ihop dem. Men är det bara att lägga tillbaka? Ska vi fylla på med grus under och på så vis lyfta upp huset? Bör vi komma ner till frostfritt under knutarna?
vad är det ens för grund vi har? Allt pekar på torpargrund förutom att det är så oerhört lågt mellan mark och golvbjälklag. Ska man gräva ur det? Hur mycket?
Budgeten är stram så inga orimliga förslag tack ☺️
på de övre bilderna ser man hur sanden når ända upp i golvet. Är det så det ska vara eller är det något pappa gjort?
här är det rakt och fint.
Här är problemhörnet. Vad ska vi göra?
Jag har ärvt ett hus byggt runt 1885. Det är en timmerstomme. Dock blir jag inte klok på vad det är för typ av grund och hur vi ska gå vidare med den.
Till saken hör att min far, som ägde huset innan, påbörjade ett lyft av huset då det satt sig rejält i ena kortsidan. När han gjorde detta valde han att gräva bort en del av sanden runtom och även ta bort grundstenarna. Sedan hann han inte göra mera. Nu vill vi gärna färdigställa men vet inte hur.
Titta gärna på de bifogade bilderna. På den sista bilden syns problemhörnet. Vad ska vi göra? Grundstenarna ligger utspridda lite var stans på tomten så vi ska nog lyckas pussla ihop dem. Men är det bara att lägga tillbaka? Ska vi fylla på med grus under och på så vis lyfta upp huset? Bör vi komma ner till frostfritt under knutarna?
vad är det ens för grund vi har? Allt pekar på torpargrund förutom att det är så oerhört lågt mellan mark och golvbjälklag. Ska man gräva ur det? Hur mycket?
Budgeten är stram så inga orimliga förslag tack ☺️
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
på de övre bilderna ser man hur sanden når ända upp i golvet. Är det så det ska vara eller är det något pappa gjort?
Logga in
Skapa konto
här är det rakt och fint.
Logga in
Skapa konto
Här är problemhörnet. Vad ska vi göra?
Det kanske är svårt att se, men det är omöjligt att ta sig in. Det är sand upp till golvet. Stenarna är dessutom så låga att skulle vi gräva ur till marknivå skulle det nog bli 20-30 cm luftspalt bara.
Krypgrund för mig är mer modern med gjutna väggar som är nergrävda i backen osv. Det här är stenar på mark bara
Krypgrund för mig är mer modern med gjutna väggar som är nergrävda i backen osv. Det här är stenar på mark bara
Torpargrund el krypgrund är väl samma sak och är en väl beprövad grund.iidchen skrev:
Det kanske är svårt att se, men det är omöjligt att ta sig in. Det är sand upp till golvet. Stenarna är dessutom så låga att skulle vi gräva ur till marknivå skulle det nog bli 20-30 cm luftspalt bara.
Din far tänkte höja/lyfta huset, var det bara för att åtgärda sättning el var tanken att höja hela för att få en högre grund? Kanske finns det mkt fukt i marken där?
För att huset satt sig. Ganska rejält också. Halva huset lutar har hört att dräneringen inte bör vara ett problem då huset ligger på en sandås, men jag vet inte..E erkka skrev:
Renoverare
· Huskvarna
· 7 inlägg
Tjabba har själv ett gammalt soldattorp som jag gjort om grunden på. Fick öppna upp golv sen gräva ut rum efter rum, fyllde med 30 cm isolering golvvärme och betongplatta. Riktigt bra resultat. Är säker på att du har nån form av luftspalt under golvet , tyvärr så brukar det vara snålt med luft under husen. Jag skulle pumpa upp huset till lagomt resultat sen öppna golv och gjuta. Bygg form där stenarna saknas och gjuta under timmret. Lycka till
åh! Ja vi diskuterade om det kanske måste bli så att vi får öppna golven och se. Jag har googlat lite bilder på genomskärningar på torpargrunder och ser att man isolerade längs stenarna Med sand bland annat. Kanske är det den sanden som gör att vi inte kan titta in. Hade ni så också?Ederskvarna51 skrev:
Tjabba har själv ett gammalt soldattorp som jag gjort om grunden på. Fick öppna upp golv sen gräva ut rum efter rum, fyllde med 30 cm isolering golvvärme och betongplatta. Riktigt bra resultat. Är säker på att du har nån form av luftspalt under golvet , tyvärr så brukar det vara snålt med luft under husen. Jag skulle pumpa upp huset till lagomt resultat sen öppna golv och gjuta. Bygg form där stenarna saknas och gjuta under timmret. Lycka till
Hur stor luftspalt har ni nu?
Renoverare
· Huskvarna
· 7 inlägg
Det var kanske 5 cm luftspalt, och så var det i hela huset, träbalkarna låg i jorden så dom var ganska ruttna. Grävde ut 50/60 cm och grusade sen blev det 30 cm cellplats resten armering golvvärme och betongplatta, så nu är det betongplatta i huset
2015 åtgärdade jag en mullbänk där golvet ruttnat, troligen p g a täta plastmattor.
https://www.byggahus.se/forum/threa...aelksstockar-i-mullbaenk.254122/#post-2223478
https://www.byggahus.se/forum/threa...aelksstockar-i-mullbaenk.254122/#post-2223478
det är ju precis det som förvirrar mig. Det ser ut som både mullbänk och torpargrund. Jag funderar nu på om sanden man ser är nån typ av isolering eller något närmast grundstenarna. Tyvärr är det så trångt att gräva under att vi inte kommer åt att se.Claes Sörmland skrev:
Oj vilket arbete! Så ni gjorde platta alltså. Funkade det bra att göra ett rum i taget?Ederskvarna51 skrev:
Förr var det ju inte riktigt så att man följde någon byggstandard. I t ex 1800-talsstugan i min tråd ovan har köket (kammaren) en mullbänk medan salen som byggts till på 1920-talet har torpargrund.iidchen skrev:
Ja det finns väl en hel del olika vägar att gå. Jag brukar förespråka att göra ordentligt och göra rätt om man ändå håller på, men det är såklart inte allmängiltigt.
Gissar att ni kan ha både mullbänk och krypgrund. Ett - enligt mig - bra alternativ då är att ta bort alla golv, gräva ur ordentligt och lägga ett lager singel och sen fylla med skumglas. Grunden är liksom grunden till ett hus.
rolleyes
Det måste liksom fungera som det ska där. Det finns säkert massvis med andra lösningar men jag rekommenderar ändå att anamma andemeningen att ändå göra ordentligt nu när ni håller på.
Gissar att ni kan ha både mullbänk och krypgrund. Ett - enligt mig - bra alternativ då är att ta bort alla golv, gräva ur ordentligt och lägga ett lager singel och sen fylla med skumglas. Grunden är liksom grunden till ett hus.
åh wow! Den tråden ska jag läsa igenom sen. jag kom på att pappa rev också upp golvet i köket där diskbänken var. Där är det golvplankor, diverse fyllning och en rejäl kaka med vad jag skulle tro var betong men det är säkert något annat. Så var det väl inte i mullbänk? Då är det väl golvbjälklag rakt på jorden och sen golvplank?Claes Sörmland skrev: