1 010 läst ·
2 svar
1k läst
2 svar
Grundmur till växthus på dålig mark
Hej!
Vi ska bygga växthus på vår tomt som gränsar till en sjö med mycket liten höjdskillnad mellan vattenytan och platsen där växthuset skall byggas. Platsen där växthuset skall stå ligger ca 30 meter från vattenbrynet och det är nog inte mer än ca 30 cm höjdskillnad. Om man gräver ett hål på ca 50cm så blir det vatten i botten på hålet. Växthuset skall stå på en 60 cm hög mur murad med tegelsten. Hur gör man lämpligast underarbetet med tanke på problemet med vatten i den urgrävda marken.? Hur viktigt är det med en djup (frostfri) grundläggning? Min tanke var att gjuta en armerad kantbalk som man sen murar på men vet inte om det kommer att funka med tanke på att diket antagligen blir vattenfyllt.
Att gräva ca 30cm borde gå bra, men då är det ju långt från frostfritt.
Vi ska bygga växthus på vår tomt som gränsar till en sjö med mycket liten höjdskillnad mellan vattenytan och platsen där växthuset skall byggas. Platsen där växthuset skall stå ligger ca 30 meter från vattenbrynet och det är nog inte mer än ca 30 cm höjdskillnad. Om man gräver ett hål på ca 50cm så blir det vatten i botten på hålet. Växthuset skall stå på en 60 cm hög mur murad med tegelsten. Hur gör man lämpligast underarbetet med tanke på problemet med vatten i den urgrävda marken.? Hur viktigt är det med en djup (frostfri) grundläggning? Min tanke var att gjuta en armerad kantbalk som man sen murar på men vet inte om det kommer att funka med tanke på att diket antagligen blir vattenfyllt.
Att gräva ca 30cm borde gå bra, men då är det ju långt från frostfritt.
vad är det för storlek på växthuset?
Mitt växthus på 6kvm så grävde jag bort gräset och la på grus där sockeln ska vara.
sedan så skruvade jag fast sockeln i tryckat virke som kan ligga i mark (under hela sockeln), la det ovanpå gruset och fyllde mer grus över.
Så den ligger luftigt men ändå förankrat, pallade stormen i höstas utan att röra på sig och inga sättningar ännu
Mitt växthus på 6kvm så grävde jag bort gräset och la på grus där sockeln ska vara.
sedan så skruvade jag fast sockeln i tryckat virke som kan ligga i mark (under hela sockeln), la det ovanpå gruset och fyllde mer grus över.
Så den ligger luftigt men ändå förankrat, pallade stormen i höstas utan att röra på sig och inga sättningar ännu
Inte helt klart än exakt hur stort det skall bli men någonstans 16-20 kvm.L LantbrukarN skrev:vad är det för storlek på växthuset?
Mitt växthus på 6kvm så grävde jag bort gräset och la på grus där sockeln ska vara.
sedan så skruvade jag fast sockeln i tryckat virke som kan ligga i mark (under hela sockeln), la det ovanpå gruset och fyllde mer grus över.
Så den ligger luftigt men ändå förankrat, pallade stormen i höstas utan att röra på sig och inga sättningar ännu
Klicka här för att svara