2 629 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
Fuktig krypgrund och mögel hittat i prov från isolering i golvbjälklag
Hej! Vi har köpt ett hus, -71, som efter utförlig besiktning påvisat förhöjd fukthalt i krypgrund. Vi är ute efter tips på lösningar kring detta.
Prov Är taget ur isoleringen i bjälklaget. Analysresultatet visar på Något Förhöjda värden av mögel. Det var en tydligt avvikande lukt av mikrobiell karaktär i provet som togs ut samt provplatsen. Enligt uppgift från besiktningsman så var det även mycket hög fuktighet i bjälklaget. RF 95% vid 9grader mätt under trappen där inspektionsluckan för krypgrund finns.
Har fått rekommendation av en firma att installera Nivellgolv. Kostnaden för detta och att lägga nytt golv hamnar på ca 160’. Det gäller ett golv på ca 55kvm och 6kvm hall där det är klinker och golvvärme. Behöver även eventuellt komplettera med en krypgrundsavfuktare (funkar trygghetsvakten bra?).
Vad är era tankar om den lösningen och kostnaden för det arbetet?
Krypgrund ca 66-67kvm och det är en betongplatta mot golven.
I en radonmätning som gjorts 2013 visade sig radon ligga på 200bq/m3 (190bq på nedre plan, 210 på övre plan). Hjälper nämnda lösning även med att sänka radonhalten?
Vilka andra lösningar är effektiva både ekonomiskt och funktionellt sett för att lösa problemet? Hur löser man mögel i golv och en hög fukt i krypgrund samtidigt?
Prov Är taget ur isoleringen i bjälklaget. Analysresultatet visar på Något Förhöjda värden av mögel. Det var en tydligt avvikande lukt av mikrobiell karaktär i provet som togs ut samt provplatsen. Enligt uppgift från besiktningsman så var det även mycket hög fuktighet i bjälklaget. RF 95% vid 9grader mätt under trappen där inspektionsluckan för krypgrund finns.
Har fått rekommendation av en firma att installera Nivellgolv. Kostnaden för detta och att lägga nytt golv hamnar på ca 160’. Det gäller ett golv på ca 55kvm och 6kvm hall där det är klinker och golvvärme. Behöver även eventuellt komplettera med en krypgrundsavfuktare (funkar trygghetsvakten bra?).
Vad är era tankar om den lösningen och kostnaden för det arbetet?
Krypgrund ca 66-67kvm och det är en betongplatta mot golven.
I en radonmätning som gjorts 2013 visade sig radon ligga på 200bq/m3 (190bq på nedre plan, 210 på övre plan). Hjälper nämnda lösning även med att sänka radonhalten?
Vilka andra lösningar är effektiva både ekonomiskt och funktionellt sett för att lösa problemet? Hur löser man mögel i golv och en hög fukt i krypgrund samtidigt?
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Allvetare
· Västra götaland
· 10 938 inlägg
Är det både gjuten platta och krypgrund?
Om det bara är krypgrund går det ju att sätta en avfuktare som konstant blåser ut luft (tror att Corroventa som anticimex brukar rekommendera gör detta) vilket kan sänka radonhalt också ..
Om det bara är krypgrund går det ju att sätta en avfuktare som konstant blåser ut luft (tror att Corroventa som anticimex brukar rekommendera gör detta) vilket kan sänka radonhalt också ..
det är en krypgrund. Sedan ligger det betongbjälkar där och en betongplatta som ligger mot husets golv.Dan_Johansson skrev:
Ja, ber om ursäkt då jag inte ännu fått tillträde och har dålig koll på sånt här.useless skrev:
Enligt beskrivning är det krypgrund med betongbjälklag och ovanliggande träkonstruktion. När jag tittat i grunden ser det ut som att det ligger en betongplatta ovan bjälkarna (kan vara delar av trä men jag har inte kunnat krypa runt där nere). Jag har tittat under en golvlist och där ser det ut som träreglar som ligger på betong.
Jag antar att isoleringen ligger mellan den plattan och golvet. (Var inte själv där när de tog prov) men fick veta att de tagit provet ur isoleringen i bjälklaget.
Jag skulle nog oberoende av tex nivellgolv försöka få bort så mycket fukt som möjligt ur bjälklaget. Eftersom jag tolkar det som att det finns organiskt material i bjälklaget så är det nog bra att få ned fuktkvoten så mikrobiell aktivitet upphör. Dvs vatteninnehållet i materialen bör ner till en nivå där inte mögel och röta trivs.
För att få bort vatten är nog avfuktning effektivast.
Som jag tolkat trygghetsvaktens höjer den temperaturen i grunden och därigenom minskas den relativa fuktigtheten. Förenklat sett så orkar varmare luft bära mer vatten och då sjunker den relativa fuktigheten.
Om materialen inuti bjälklaget har för hög fuktkvot skulle jag vilja sänka den genom att få bort så mycket vatten som möjligt med hjälp av avfuktning och samtidigt mäta fuktkvoten i ett antal viktiga punkter i bjälklaget för att se att det torkar upp.
Lite tankar från mig.
Jag skulle nog mäta fuktkvoten i materialen och torka ner den till en "säker nivå"
För att få bort vatten är nog avfuktning effektivast.
Som jag tolkat trygghetsvaktens höjer den temperaturen i grunden och därigenom minskas den relativa fuktigtheten. Förenklat sett så orkar varmare luft bära mer vatten och då sjunker den relativa fuktigheten.
Om materialen inuti bjälklaget har för hög fuktkvot skulle jag vilja sänka den genom att få bort så mycket vatten som möjligt med hjälp av avfuktning och samtidigt mäta fuktkvoten i ett antal viktiga punkter i bjälklaget för att se att det torkar upp.
Lite tankar från mig.
Jag skulle nog mäta fuktkvoten i materialen och torka ner den till en "säker nivå"
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden