2 782 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
Grund till växthus
hej.
Ska bygga ett större växthus (4x6m) och kommer använda mig av byggblock (40x20x15) i betong som grund i 3 lager.
Matjorden är utgrävd. Underlaget just nu är jord.
Frågan är nästa steg. Stenmjöl eller makadam (vilken storlek)? Hur tjockt lager? Över hela ytan? Behöver jag padda?
Många frågor på en gång ☺️
Ska bygga ett större växthus (4x6m) och kommer använda mig av byggblock (40x20x15) i betong som grund i 3 lager.
Frågan är nästa steg. Stenmjöl eller makadam (vilken storlek)? Hur tjockt lager? Över hela ytan? Behöver jag padda?
Inte svar på din fråga vill jag börja med att säga.
Men om det är lekablock du tänker använda så har jag hört att det inte är bra sett ur skadedjurssynpunkt.
Det jag hörde var att både myror o sniglar gillar håligheterna i lekablock o myrorna bygger gärna bo där.
Om det stämmer eller ej vet jag inte.
Ville bara nämna det.
Lycka till.
O ursäkta OT.
Men om det är lekablock du tänker använda så har jag hört att det inte är bra sett ur skadedjurssynpunkt.
Det jag hörde var att både myror o sniglar gillar håligheterna i lekablock o myrorna bygger gärna bo där.
Ville bara nämna det.
Lycka till.
O ursäkta OT.
Är samma format som lecablock men helgjutna betongblock.K knipo skrev:Inte svar på din fråga vill jag börja med att säga.
Ville bara nämna det.
Lycka till.
O ursäkta OT.
Man tackar för omsorgen.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Jag skulle gjuta en betongsula först direkt mot marken, innan jag börjar mura. Ska du starta med makadam måste den paddas ordentligt först. Stenmjöl är olämpligt som underlag.
Jag håller med föregående.J justusandersson skrev:
Kör duk, makadam som du paddar, gjut sula med armering. Då har du en bra start och kan börja mura upp din grund. Tips: Lägg 50mm cellplast innan du gjuter så går det inte åt lika mycket betong.
Hej
Jag är nyfiken på hur du gjorde och hur det blev
Tack på förhand
Jag är nyfiken på hur du gjorde och hur det blev
Tack på förhand
HejN nikeri skrev:hej.
Jag skall bygga ett liknande växthus.Hur utförde du grundarbetet och blev du nöjd? Skulle du gjort på något annat sätt om du gjorde om det?
Klicka här för att svara