Hej,
Jag ska installera laddbox och ska då förbereda ett kabeldike åt elektrikern som ska hit och installera.
Jag har problem med att nå sagda elektriker för att få råd och det börjar brinna i knutarna och jag måste börja gräva inom kort.
Jag ska gräva ett 60cm djupt dike från mitt elskåp (markering: gul oval i bifogad bild) till installationsplatsen (markering: röd kvadrat i bifogad bild)
Det gula sträcket är vad ritningen säger att befintligt kabelage går till huvudbyggnaden.
Detta är något jag aldrig gjort förut och min fråga är således vart jag ska gräva?
Ska man gräva vid\upp befintligt kabelage och sedan vidare längs huskanten?
Eller ska man satsa att göra diken en bit ut från huset?
Finns det några normer och riktlinjer man bör följa för själva grävningen?
Vänligen
JOlsson91
Jag ska installera laddbox och ska då förbereda ett kabeldike åt elektrikern som ska hit och installera.
Jag har problem med att nå sagda elektriker för att få råd och det börjar brinna i knutarna och jag måste börja gräva inom kort.
Jag ska gräva ett 60cm djupt dike från mitt elskåp (markering: gul oval i bifogad bild) till installationsplatsen (markering: röd kvadrat i bifogad bild)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det gula sträcket är vad ritningen säger att befintligt kabelage går till huvudbyggnaden.
Detta är något jag aldrig gjort förut och min fråga är således vart jag ska gräva?
Ska man gräva vid\upp befintligt kabelage och sedan vidare längs huskanten?
Eller ska man satsa att göra diken en bit ut från huset?
Finns det några normer och riktlinjer man bör följa för själva grävningen?
Vänligen
JOlsson91
Börja under skåpet, kan ligga gul slang ca 40 cm ner eller grundare,, fortsätt längs huset och fram runt hörnet, på båda ställena en grop ca 50X50 cm att jobba i. Blir säkert en gul slang i diket. och plåtskena upp till plats.
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Måste du gräva hela sträckan? En variant är ju att gräva motsvarande den gula linjen och sedan gå upp med kabeln på fasaden bredvid dörren och klamra den längs med fasaden fram till boxen. Bygger såklart på att det går att få till en snygg och diskret klamring.
Edit: Tänker mest på att det blir rätt mycket stenläggning du behöver göra åverkan på för hela sträckan.
Edit: Tänker mest på att det blir rätt mycket stenläggning du behöver göra åverkan på för hela sträckan.
Jag har funderat på det med faktiskt. Men det bygger på att man kan fästa kabeln i betong sockeln, det är dock tajt med utrymme och tror inte man kommer åt med riktiga verktyg för att göra det. Då blir det i träfasaden, och det är inte ok enligt mig (estetiskt).JanneJanne123 skrev:
Måste du gräva hela sträckan? En variant är ju att gräva motsvarande den gula linjen och sedan gå upp med kabeln på fasaden bredvid dörren och klamra den längs med fasaden fram till boxen. Bygger såklart på att det går att få till en snygg och diskret klamring.
Att jag får lägga om sten har jag inga problem med så länge det blir en snygg lösning..
Tusen tack för alla svar hittils.
Verkar inte vara några regler kring själva grävningen (som jag trodde).
Medlem
· Blekinge
· 12 220 inlägg
Du behöver inte alls gräva 60 cm. Jag skulle nöja mig med 20 cm. Och det ser ut att finnas plats nog att klamra kabeln mot betongsockeln. Springan där är väl 3-4 cm?
Precis vid ytterdörren är springan runt 1-2cm, kan iofs ta bort en betongplatta och gräva lite där för att sedan lägga tillbaka det efter installation.T Thomas_Blekinge skrev:
Hej. Jag har precis gjort motsvarande med en del av grävningen under marksten. Min elektriker ville minst ha djupet 50 cm. Tänk på att alla elektriker inte vill använda rören om de upptäcker att de ligger för grunt, även om de är skyddade av marksten.
Några aspekter, som du kanske redan hanterat, att kolla innan du börjar gräva.
- Har du säkerställt att det inte finns några tomma rör mellan elcentralen och huset där du kan dra kabeln, ibland finns det.
- Har du fler behov av kabeldragning i framtiden, ex för solceller, så lägg ner något extra tomrör när du ändå gräver.
Lycka till med arbetet.
Några aspekter, som du kanske redan hanterat, att kolla innan du börjar gräva.
- Har du säkerställt att det inte finns några tomma rör mellan elcentralen och huset där du kan dra kabeln, ibland finns det.
- Har du fler behov av kabeldragning i framtiden, ex för solceller, så lägg ner något extra tomrör när du ändå gräver.
Lycka till med arbetet.
Medlem
· Blekinge
· 12 220 inlägg
Finns ingen anledning att gräva mer än 10-20 cm. Kabeln ligger välskyddad under stenplattorna. Jag hade bara plockat bort plattraden närmast väggen och läggd kabeln närmast väggen om den ska under marken alls. Varför vill din elektriker har 50 cm?
Anledningen är att lägga ner rör är ett behörighetskrävande arbete även om elektrikern låter dig göra det själv. Då är det viktigt att följa anvisningarna från elektrikern så att hen känner sig bekväm med att använda de rör du grävt ner, blir tråkigt om hen inte vill använda dem. Djupen finns reglerade i regelverk för elarbeten.T Thomas_Blekinge skrev:
Tusen tack för alla svar jag fått! Tänker att jag ska börja gräva idag .
Jag har bestämt att jag gräver hela vägen. När jag ändå är igång.
Som någon var inne på är det behörighet på att lägga ner kabel, men inte på att gräva ett hål
.
Jag kommer lämna diket öppet med sand i botten så kan elektrikern verifiera mitt grävande och att jag stämmer av att jag fyller diket på ett korrekt sätt sedan (Fylla på med mer sand runt röret, fyllnadsmassa, kraftkabel varningsband och slutligen fylla på resten och lägga på plattorna igen)
Detta gäller en bostadsrättsförening, så det är ganska höga krav från föreningens sida att allt blir enligt elektrikerns önskemål.
Som någon var inne på är det behörighet på att lägga ner kabel, men inte på att gräva ett hål
Jag kommer lämna diket öppet med sand i botten så kan elektrikern verifiera mitt grävande och att jag stämmer av att jag fyller diket på ett korrekt sätt sedan (Fylla på med mer sand runt röret, fyllnadsmassa, kraftkabel varningsband och slutligen fylla på resten och lägga på plattorna igen)
Detta gäller en bostadsrättsförening, så det är ganska höga krav från föreningens sida att allt blir enligt elektrikerns önskemål.
Det är bra att du gräver hela vägen men som sagt i olika grader tidigare du behöver inte överdriva djupet. Är det lättgrävt kan du ju gå ner lite men annars helt ok med > 300 mm där.J JOlsson91 skrev:Tusen tack för alla svar jag fått! Tänker att jag ska börja gräva idag .
Som någon var inne på är det behörighet på att lägga ner kabel, men inte på att gräva ett hål.
Japp, tror jag kollar hur djupt dom övriga kablarna in till huvudbyggnaden ligger och kör enligt hur djupt dom ligger. Så har man inte olika djup på dessaGK100 skrev:
Medlem
· Blekinge
· 12 220 inlägg