N nybyggarn3 skrev:
Är du verkligen säker på att byglar behövs? Jag anlitade en erfaren konstruktör innan jag gjorde grunden till mitt hus och jag har inga byglar.
Jag följer de råd jag får när jag frågar "kunnigt" folk då jag själv inte kan bedöma effekten av att avstå byglar. Jag bygger en maskinhall och möjligt att det blir andra påfrestningar då ? Jag resonerar som så att lite extra pengar / tid nu för något som ska stå resten av livet får vara värt det.

Mikael_L
Armeringsbyglarna har i stort sett två olika uppgifter.
Det ena är att hålla järnen i voten på plats, på rätt plats. Man vill inte få järn nära ytan i gjutningen (korrosionsrisk) men inte heller i typ mitten då det bidrar med drastiskt mycket mindre till hållfasthet av voten.

Sen, om man tillverkar byglarna på rätt sätt, med en pinne som går in i plattan, så bidrar byglarna med att hålla emot vridande moment på voten.

IFALL ATT väggen kommer stå exakt centrerad mitt på voten (och då menar jag kraftcentrum av väggen) så blir det ej något vridande moment, och byglarna gör ingen nytta av den anledningen.
Men ju längre ut på voten (kantbalken) väggen hamnar, ju mer vridande moment blir det att ta hand om.

Och en som jag tror hade lite hyfsad koll sa till mig.
"Ähh, armeringsbyglar behövs knappt alls i vanliga garage och villor, ja förutom vid garageporten, där satt jag byglar med cc300mm, och en extra ungefär där hjulen kommer köra över kantbalken!"

Och jag tycker att han hade en poäng, just när ett fordon kör upp på kantbalken (eller precis när den lämnar den) så blir det ett rätt ordentligt vridmoment där.
Så jag följde rådet (delvis), jag satt armeringsbyglar med cc600mm runt om (kanske tätare än vad han tyckte) men med cc300mm just i portöppningen till garaget.

• Gilla
Nordjohan och 1 till
  • Laddar…
Precis så.
Det är oxå anledningen till placeringen av byglar i en solfjäderform på bilden jag postade ovan.
Bilden visar kantbalken på en gavel och där kommer en (av tre) pelare som bär nockbalken stå. Här har jag valt att förstärka kantbalken med extra armering i form av ett extra (totalt två) lager 6150 nät i överkant, ett extra (totalt tre) Ø12 järn i underkant samt dessa fem byglar för att ta och sprida ut ev vridande krafter.

På vissa grundritningar jag sett så har konstruktörerna valt att, vid höga laster på kantbalkarna, lägga 1m breda remsor av extra 6150 nät över kantbalkarna. Detta ger samma effekt som villabyglar när det gäller att ta vridande moment.

• Gilla
Nordjohan
  • Laddar…
Nu är det dags att genomföra armering av kantbalken. Jag kommer att dubbelarmera med två varv av 6150. Det jag inte riktigt klurat ut är om jag ska låta de övre armeringsnätet ska läggas ovan byglarna/korgen ändå ut till kantelementet ? Detta får betydelse om jag ska armera kantbalken först eller om jag ska lägga det övre lagret av armeringsnät först ?

Jag skulle dragit översta nätet över byglarna och ända ut mot kantelementet.
Nätet kommer då samverka med villabyglarna är det gäller att ta ev vridande moment i kantbalken.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
G Gabbe1 skrev:
Jag skulle dragit översta nätet över byglarna och ända ut mot kantelementet.
Nätet kommer då samverka med villabyglarna är det gäller att ta ev vridande moment i kantbalken.
Så har jag nu beslutat att göra efter diskussion med en ”gammal” betongare.
Allt gott

Johan

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.