Om jag vill fästa stolpskor i berg genom att slå ner armeringsänden i hålet snarare än att gjuta och diametern på armeringen är 16mm, hur stort hål bör jag borra? 15mm eller 16mm?

Tack!

S slerker skrev:
Om jag vill fästa stolpskor i berg genom att slå ner armeringsänden i hålet snarare än att gjuta och diametern på armeringen är 16mm, hur stort hål bör jag borra? 15mm eller 16mm?

Tack!
16mm men vill du inte använda expandersmassa i hålet.Visst den kan fungera att hamra ner skon men kan ju finnas risk att den släpper så något typ av massa behöver du nog ha.

Om inte annat så är det ju risk att det går ner vatten i hålet och sedan spränger när det fryser.. Jag hade borrat större och använt ankarmassa

plåtrickard plåtrickard skrev:
Om inte annat så är det ju risk att det går ner vatten i hålet och sedan spränger när det fryser.. Jag hade borrat större och använt ankarmassa
Tack för input, ankarmassa kanske är klokt då. Hur mycket större behöver hålet vara då, för att man ska få ner tillräckligt med massa också? Räcker typ 20mm?

4mm större hål borde räcka, har du 6mm större så välj det. Jag borrade i plint och borrade så att jag precis fick ner huvudet och det sitter som berget.

• En hand håller en metallplint med bultar ovanför ett borrat hål i en betongplint.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S slerker skrev:
Tack för input, ankarmassa kanske är klokt då. Hur mycket större behöver hålet vara då, för att man ska få ner tillräckligt med massa också? Räcker typ 20mm?
Brukar stå på tuben

• Gilla
slerker
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.