Ska bygga om min carport som sitter i anslutning till huset (under samma tak) till garage.
Har precis lyft all marksten och grävt ner cirka 50cm för att se hur husets grund ser ut och kolla bärlagret.

Husets grund är 40cm, garaget grund tänkte jag göra 30cm (20cm isolering, 10cm betong). 20cm bärlager av 8-16 makadam.
Efter att ha grävt 10cm under befintlig grund så kan jag se att hela carportens underlag är makam, ingen jord eller organiskt material.

Är det lönt att schakta bort all befintlig makadam och ersätta den med 8-16?
Grävd mark med olika storlekar makadam i byggprojekt, synlig grundkant upptill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av upplyft marksten och grävd makadam vid en carport som förbereds för ombyggnad till garage.
Skapa konto
Grävd mark vid husgrund med synligt bärlager av makadam vid ombyggnad av carport till garage.
Skapa konto
Närbild på en hand som håller makadam och grus, undersöks inför bygge av garage.
Skapa konto

wildeside
Ja, du ska ha ett kapillär brytande material för att lägga isolering och gjuta på.

wildeside wildeside skrev:
Ja, du ska ha ett kapillär brytande material för att lägga isolering och gjuta på.
Och det jag har är lite för finkrossat?

wildeside
Japp, kapillär brytande material innehåller inget 0-8 material, man brukar ha singel 8-16 som material.

Vad är det smidigaste sättet att bli av med stora mängder fyllnadsmaterial? Behöver göra av med en hel del.

wildeside
Grävmaskin

Haha ja det stämmer. Tänkte mer om det fanns något liknande Big Bag som man kunde lägga allt i för upphämtning.

wildeside
Big bag blir nog dyrt, det blir många såna, kolla om du kan få en container utkörd till ett vettigt pris.
Hur stor yta är det vi pratar om?

Sant. Försöker bli av med det genom att skänka bort det. Kanske någon som vill ha.
Det är cirka 10 kubik.

wildeside
10 kubik väger ca 16,5 ton då behöver du en tridem bil för att köra bort allt på ett lass

Kan du inte lägga kapilärbrytande isolering på det där?
Låter jobbigt och kostsamt att frakta bort och anskaffa nytt...
Sen kanske man kan ha höga krav på en bostad, men garage? Samma krav där?

Huddingebo Huddingebo skrev:
Det vet jag inte? Jag hoppades på att någon här skulle komma med bra förslag. Det låter väldigt intressant. När kan man använda detta?

Huddingebo Huddingebo skrev:
Sen kanske man kan ha höga krav på en bostad, men garage? Samma krav där?
Efter lite läsning så är all cellplast kapilärbrytande. Det rekommenderas ändå vad jag förstår att man har kapilärbrytande makadam.

wildeside wildeside skrev:
Japp, kapillär brytande material innehåller inget 0-8 material, man brukar ha singel 8-16 som material.
Med tanke på att bärigheten är väldigt bra i befintlig makadam, kan man gå ner till 10cm 8-16 istället för 20cm?

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
J jockebq skrev:
Efter lite läsning så är all cellplast kapilärbrytande. Det rekommenderas ändå vad jag förstår att man har kapilärbrytande makadam.
Det finns skivor som är mer kapilärbrytande än styroform.
Tec "isodrän" av hårdare kvalitet gjort för grundläggning.
Ska du värma upp garaget till 20°C och ha som extra bostadsutrymme?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.