Hej,
Vi är på gång att starta utgrävning av vår källare på 82kvm, vi kommer att ta in hjälp från byggfirma men skulle vilja ha lite kött på benen innan vi tar in offerter.
Förutsättningarna är följande:
- ca 2,03 i takhöjd. Innertaket till källaren består av puts med hönsnät och vass. Ovanför ligger det någon form av träskiva och ovanför där är det på dom ställen jag borrat hålrum (uppreglat med träreglar?) upp tills det tar stopp (betongbjälklagret). Från innertak till betongen är det ca 13.5 cm.
- Enligt husbeskrivning ska golvet i källaren vara 10cm betong med ytterligare 2.5cm slitlager av cement på ett underlag av skärv(?).
- Fundamentet (grundsulan) som väggarna vilar på är om jag förstår det rätt 30cm tjocka i betong och är 20cm bredare än murväggen.
- Enligt beskrivningen är grundmuren i betong men jag kan se att både utvändigt och invändigt är det tegel (tunt lager puts på utsidan och insidan är bara slammad).
Mina mål är att:
- Få så bra takhöjd som möjligt
- Få bort den unkna källardoften
- Golvvärme och klinker.
- Stambyte avlopp
- Omdragning av vatten, värme och el (i taket ?)
- Ny el- och vatten-matning från gatan
- Känner mig ganska nöjd med dom slammade väggarna, så tror inte det behöver putsas om.
Har ni några tankar och idéer kring detta? Hur bra takhöjd kan jag få? Förslag på hur tjocka lager det ska vara av makadam, isolering, betong, osv. Kostnadsuppskattning?
Vi är på gång att starta utgrävning av vår källare på 82kvm, vi kommer att ta in hjälp från byggfirma men skulle vilja ha lite kött på benen innan vi tar in offerter.
Förutsättningarna är följande:
- ca 2,03 i takhöjd. Innertaket till källaren består av puts med hönsnät och vass. Ovanför ligger det någon form av träskiva och ovanför där är det på dom ställen jag borrat hålrum (uppreglat med träreglar?) upp tills det tar stopp (betongbjälklagret). Från innertak till betongen är det ca 13.5 cm.
- Enligt husbeskrivning ska golvet i källaren vara 10cm betong med ytterligare 2.5cm slitlager av cement på ett underlag av skärv(?).
- Fundamentet (grundsulan) som väggarna vilar på är om jag förstår det rätt 30cm tjocka i betong och är 20cm bredare än murväggen.
- Enligt beskrivningen är grundmuren i betong men jag kan se att både utvändigt och invändigt är det tegel (tunt lager puts på utsidan och insidan är bara slammad).
Mina mål är att:
- Få så bra takhöjd som möjligt
- Få bort den unkna källardoften
- Golvvärme och klinker.
- Stambyte avlopp
- Omdragning av vatten, värme och el (i taket ?)
- Ny el- och vatten-matning från gatan
- Känner mig ganska nöjd med dom slammade väggarna, så tror inte det behöver putsas om.
Har ni några tankar och idéer kring detta? Hur bra takhöjd kan jag få? Förslag på hur tjocka lager det ska vara av makadam, isolering, betong, osv. Kostnadsuppskattning?
Klicka här för att svara





