Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Hur får jag till denna backe bra?

1. S
    Medlem · Stockholm · 321 inlägg

stugfar

Medlem
    Har gjort en mini-väg för att kunna komma fram bättre på en skrynklig tomt. Lagt spräckt sten och sedan hällt på 0-32 för att få en farbar backe avseende bredd och lutning.

Så här långt har jag bara tjongat på med detta för att kunna utföra huvudsakliga uppgiften, transportera jord från x till y via den här vägen.

Nu undrar jag vad ni erfarna skulle säga att jag kan göra för att behålla vägen så bra som möjligt. Tänker på risken att det fina materialet silas bort av regn osv. Kanske bara ha en liten hög 0-32 i reserv och fylla på i sommar? Eller är det klokt att försöka täta sidan på något vis?

Tacksam för inspel, eller fråga om jag missat något, har inte grejat med sådant här tidigare.

• Laddar…
  2. Z
    Medlem · 644 inlägg

z_bumbi

Medlem
    Jag skulle lägga en sluttande förstärkning av sten för att dels staga vägen och dels dölja den spretiga stenhög som är där nu. Av döma av hur tomten ser ut lär det gå att få tag i sten nog för att göra en snygg avslutning med en rimlig lutning. Innerst så passas stenen In i befintlig väg ch sen blir fokus att få en något så när jämn sluttande yta.

3. S

stugfar

Medlem
    @z_bumbi låter nog klokt, tänkte själv att det är lite brant men verkar funka nu iallafall. Och sten finns, tar lite tid bara. Åt det hållet bredvid backen är bara ett kärr, så kosmetika på den sidan är inte prio.

4. S

stugfar

Medlem
    @z_bumbi förresten - vad tror du om risken att det fina materialet i vägen försvinner ned mellan de stora stenarna och ut på sidan?

5. Z
    Medlem · 644 inlägg

z_bumbi

Medlem
    Jag är inte kunnig på det området men fina fraktioner brukar försvinna och får fyllas på även på en vanlig grusväg. En tanke med att lägga sten vid sidan av och dessutom ge den lutning är att sakta ner vatten så att det hinner släppa ifrån sig det finare materialet innan det kommer ut på marken och på sikt fylla alla hålrummen. Hur stor skillnad det gör I praktiken får någon annan svara på (om det över huvud taget är något så när undersökt).
    Har man möjlighet att hämta själv brukar kross vara så billigt att jag inte vet om just den aspekten gör det lönt att göra något annat än fylla på när det behövs.

• Laddar…
  6. S

stugfar

Medlem
    Tack för svar @z_bumbi. Jag lägger det extra jag har vid sidan av och fyller på framöver.

7. F
    Medlem · 12 inlägg

Fjället32

Medlem
    Åk o hyr en rundpadda, kör några vändor så blir det klart bättre.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.