Har gjort en mini-väg för att kunna komma fram bättre på en skrynklig tomt. Lagt spräckt sten och sedan hällt på 0-32 för att få en farbar backe avseende bredd och lutning.
Så här långt har jag bara tjongat på med detta för att kunna utföra huvudsakliga uppgiften, transportera jord från x till y via den här vägen.
Nu undrar jag vad ni erfarna skulle säga att jag kan göra för att behålla vägen så bra som möjligt. Tänker på risken att det fina materialet silas bort av regn osv. Kanske bara ha en liten hög 0-32 i reserv och fylla på i sommar? Eller är det klokt att försöka täta sidan på något vis?
Tacksam för inspel, eller fråga om jag missat något, har inte grejat med sådant här tidigare.
Så här långt har jag bara tjongat på med detta för att kunna utföra huvudsakliga uppgiften, transportera jord från x till y via den här vägen.
Nu undrar jag vad ni erfarna skulle säga att jag kan göra för att behålla vägen så bra som möjligt. Tänker på risken att det fina materialet silas bort av regn osv. Kanske bara ha en liten hög 0-32 i reserv och fylla på i sommar? Eller är det klokt att försöka täta sidan på något vis?
Tacksam för inspel, eller fråga om jag missat något, har inte grejat med sådant här tidigare.
Jag skulle lägga en sluttande förstärkning av sten för att dels staga vägen och dels dölja den spretiga stenhög som är där nu. Av döma av hur tomten ser ut lär det gå att få tag i sten nog för att göra en snygg avslutning med en rimlig lutning. Innerst så passas stenen In i befintlig väg ch sen blir fokus att få en något så när jämn sluttande yta.
Jag är inte kunnig på det området men fina fraktioner brukar försvinna och får fyllas på även på en vanlig grusväg. En tanke med att lägga sten vid sidan av och dessutom ge den lutning är att sakta ner vatten så att det hinner släppa ifrån sig det finare materialet innan det kommer ut på marken och på sikt fylla alla hålrummen. Hur stor skillnad det gör I praktiken får någon annan svara på (om det över huvud taget är något så när undersökt).
Har man möjlighet att hämta själv brukar kross vara så billigt att jag inte vet om just den aspekten gör det lönt att göra något annat än fylla på när det behövs.
Har man möjlighet att hämta själv brukar kross vara så billigt att jag inte vet om just den aspekten gör det lönt att göra något annat än fylla på när det behövs.
Klicka här för att svara




