Jag skall gjuta en platta på mark och har varit i kontakt med två entreprenörer som har olika uppfattning om hur plattan bör göras. Marken måste höjas innan plattan anläggs. Den ena entreprenören vill höja marken med betongkross med en markduk under mot lermarken men ingen markduk mellan betongkross och det dränerande lagret. Den andra entreprenören vill höja marken med 0-45 bergkross men ingen duk mellan kross och lermarken men däremot vill han ha markduk mellan bergkross och dränerande lager. Vem har rätt?
Byggveteran
· Stockholm
· 340 inlägg
Den förste, om det inte ska ligga duk i båda höjderna. Beror på fraktioner.
Byggveteran
· Stockholm
· 340 inlägg
Det här var lite förvirrande för mig. Två svar i rak motsats
ska kanske tillägga att båda entreprenörerna vill gräva ner till orörd mark. Men det är kanske en självklarhet? Vad är det som gör att betongkross behöver markduk mot leran men inte bergkrossen?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Inte riktigt mitt kompetensområde men ändå... Är det så käckt att lägga 0-45 underst? Nu framgår det visserligen inte hur mycket marken ska höjas, men jag skulle nog vilja starta med en grov fraktion. Om man inte ska välja en helt annan konstruktion med gjutna sulor direkt på den orörda marken osv. Så gjorde man alltid förr när det inte fanns paddor.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Om det är ett uppvärmt hus du ska bygga så behövs 15 cm makadam, 30 cm cellplast eller motsvarande och 10 cm betong. Det blir 55 cm. Hur mäter du 0,5 m?
Det är 0.5 meters markhöjning relativt befintlig marknivå. Så dräneringsrören kommer med andra ord ligga på det som är markhöjd. Hur djupt med utfyllnad vi får lägga vet vi nog inte förrän vi vet hur djupt vi behöver gräva för att komma till orörd mark.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det kan alltså bli fråga om 1 m från schaktbotten till ök platta? Så tycker jag inte att du kan bygga. Du måste ha kontakt med en konstruktör, det duger inte att använda blivande entreprenörer som konsulter.
Det stämmer nog med ca 1m. Jag har kontakt med en konstruktör. Han förespråkar lösningen med duken mellan dränerande lager och bärlager. Jag blir bara osäker när jag får höra så många olika bud. Det är bara på 1/3 av marken som marken skall höjas om det nu spelar någon roll. Marken runt plattan kommer också höjas. Ni som hittills har uttalat er vilken erfarenhet har ni av platta på mark och konstruktionsarbete? Jobbar ni med detta eller är ni som jag glada ”hemmafixare” Bara så att jag kan förstå hur jag skall vikta era svar?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Jag är arkitekt med utbildning i byggnadskonstruktion och 50 års yrkeserfarenhet. Skriver artiklar på Byggahus redaktionella sidor. Vilken väg du ska välja beror också på var i landet huset ligger (=tjäldjup) och vad det är för typ av mark som finns när du har schaktat färdigt. Ju djupare du måste schakta desto mer talar för en konventionell grundläggning med stödmur. Bärigheten hos olika marktyper varierar med en faktor 8. Är det riktigt illa krävs pålning.
Det låter ju bra! Vi bor strax utanför Malmö (snözon 1) dvs knappt någon vinter att tala om över huvudtaget. Marken som kommer finnas när vi schaktat färdigt är helt säkert lera. Jag vet detta då jag grävt ut och isolerat källaren i boningshuset. Den nya plattan kommer 3m utanför boningshuset och ser det osannolikt att marken skulle vara annorlunda där. Boningshuset är inte pålat utan är ett vanligt 40-talshus byggt på konventionellt vis för tiden dvs sula runt grunden. Det finns inga tecken på sättningarna på boningshuset. Se bifogad bild om vad jag vill göra
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Den bilden borde du ha visat från början. Den förklarar förutsättningarna bättre. Jag skulle köra med samma typ av grundläggning som det gamla huset har. Dvs schakta ut för sulor på samma nivå och mura kantmurar i lecasten. Förbindelsen mellan gammalt och nytt måste innehålla rörelsefogar. I det här fallet är det extra viktigt att inte få några sättningar. Läs gärna min artikel om tillbyggnader på
https://www.byggahus.se/olika-satt-att-bygga-till-huset-guide-och-jamforelse.
https://www.byggahus.se/olika-satt-att-bygga-till-huset-guide-och-jamforelse.