16 180 läst ·
17 svar
16k läst
17 svar
Källarprojekt som gick katastrofalt fel - Solna
Jag har hört ryktas att de skulle höja takhöjden i källaren, så de bör ju ha grävt under källarväggarna. Sedan blev källaren vattenfylld och de fick för sig att göra en akutdränering utvändigt. Inte konstigt att det gick som det gick då.
Undra om byggfirman finns kvar länge nog för att betala ut försäkringspengarna?
Undra om byggfirman finns kvar länge nog för att betala ut försäkringspengarna?
Jag har varit med vid några dräneringar och fick, rätt eller fel, följande råd om en fastighet på 1.5 plan byggd i början av 1950-talet. När den gamla dräneringen (tegelrör i underkant sula) byts ut så ändra inte dräneringens nivå väsentligt. Detta är att tigga och be om sättningar i konstruktionen. Vid denna tid på orten i fråga byggdes många "egna hem". Ett hål grävdes i marken som fylldes med betong. Punkt!ylven skrev:
Sedan murades källarväggarna med betonghålsten.
En gammal granne kunde berätta om just detta hus för mig. "Både muraren och den blivande husägaren var fulla som as." Stadsbyggnadsingenjören som dök upp oväntat beordrade att delar av källarväggen skulle göras om. Annars skulle han stoppa lån till bygget.
Sant eller ej? Grunden var full med krossade pilsnerflaskor. Gemenligen så kallade "murarpass".
Väggen som enligt uppgift fick göras om var så sned och vind att jag undrade hur orginalet sett ut.
Klicka här för att svara