Har ett hus på betongplatta med golvvärme. Vi har funderat på att installera en massugn som väger 2-3 ton. Jag blir lite nojjig i att betongplattan inte håller för den här vikten.
Rotat fram en gammal ritning på plattan men begriper inte var jag kan uttyda den informationen.
Det står:

"Betong - STD 111 K16
Armering - Ks500 resp. Ns50
Täckande skickt: 30 mm"

Har nån av er lunskap om detta?

K16 är betongkvaliten och armeringens beteckningar är dess kvalite. Man behöver ytterligare information så som plattans tjocklek och mängden armering i plattan. Bifoga gärna ritningen. Den viktigaste aspekten är dock markens beskaffenhet samt den underliggande isoleringens kvalitet om det nu skulle finnas en sådan.
Det är också av betydelse hur masugnen står på plattan.

• Gilla
Korpilombo
  • Laddar…
Hr är några bilder på ritningen.
Ugnen är tänkt att stå ganska mitt i huset.

• Teknisk ritning för grundläggning med text på svenska, delvis dolda texter, konstruktion, inget foto.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Teknisk ritning, grundläggning, byggnadsdetaljer, grus, isolering, sektionsskisser, konstruktionsanvisningar, dokument på bord.
    Skapa konto
  • Dokument med tekniska specifikationer, instruktioner för konstruktion, isolering och byggmaterial, på svenska.
    Skapa konto
Utifrån ritningarna skulle jag nog inte råda att inte ställa in ugnen på denna platta tyvärr. Plattan är tunn och har lite armering samt tjock isolering av låg kvalite. Isoleringen är för mjuk och plattan för svag att sprida lasten vilket kommer leda till sprickor och sättningar.

OK, tack för info. Misstänkte det.

Alternativet kan kanske vara att bila upp plattan där du vill ha den stående och gjuta en mer stabil grund just där. Bara en tanke.

perra i skogen perra i skogen skrev:
Alternativet kan kanske vara att bila upp plattan där du vill ha den stående och gjuta en mer stabil grund just där. Bara en tanke.
Mja...det ligger golvvärmeslingor i plattan.

Ja då är det ju en sämre idé

K Korpilombo skrev:
Har ett hus på betongplatta med golvvärme. Vi har funderat på att installera en massugn som väger 2-3 ton. Jag blir lite nojjig i att betongplattan inte håller för den här vikten.
Rotat fram en gammal ritning på plattan men begriper inte var jag kan uttyda den informationen.
Det står:

"Betong - STD 111 K16
Armering - Ks500 resp. Ns50
Täckande skickt: 30 mm"

Har nån av er lunskap om detta?
35 KPa är enl. ritning vad cellplasten klarar i långtidslast. I dagens cellplastspecifikationer brukar detta anges för motsvarande 2-3% deformation. Om vi antar 3% deformation 200mmx0,03=6mm deformation. 2% ger 4mm. Detta vid en last av 35KPa. Din last är 2-3 ton, alltså 20-30 Kpa givet att lasten sprids över 1m2.

Med detta i beaktande kommer det hela sannolikt hålla men möjligen sätta sig några mm. Det är ganska stor skillnad på 2 eller 3 ton i sammanhanget så kan ju vara lönt att kolla upp det lite noggrannare beroende på hur gärna ni vill göra det hela.

• Gilla
Korpilombo
  • Laddar…
J JOOT skrev:
35 KPa är enl. ritning vad cellplasten klarar i långtidslast. I dagens cellplastspecifikationer brukar detta anges för motsvarande 2-3% deformation. Om vi antar 3% deformation 200mmx0,03=6mm deformation. 2% ger 4mm. Detta vid en last av 35KPa. Din last är 2-3 ton, alltså 20-30 Kpa givet att lasten sprids över 1m2.

Med detta i beaktande kommer det hela sannolikt hålla men möjligen sätta sig några mm. Det är ganska stor skillnad på 2 eller 3 ton i sammanhanget så kan ju vara lönt att kolla upp det lite noggrannare beroende på hur gärna ni vill göra det hela.
Tack för utförligt svar! Jag har mailat husleverantören och frågat.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.