Hej!

Tänkte se om någon här har några råd att ge kring dålig lukt i vår gillestuga. Hus från -71 (hjältevadshus). Dränerade 2021 så källaren är torr och fin men lukten kvarstår i gillestugan.
4iu3r-uAj_cxnm7cO_HotnzTISZHmpjVC09kWzGzQxDRfYDTJ6SQOiH2PoMvtb0JDg3OScNzW7IoCpqgP4ocgMQzdKpCjO1JcPujGFMYS3jH7IZlyuAK10M89uAz_mAK5BKyPvddr_3JlxC7pm0NCG0l14j6Jd824kkj2P4qPWUC-TbLTD0by7tpMPmeIg
Som syns på ritningen (i rött) verkar det vara ett gjutet valv (oventilerat) under golvet på gillestugan. Utrymmet uppskattar vi till typ 1.5m mellan valv och sula.

Min teori är att det är kvar gjutformar i trä där nere som ligger och ruttnar och avger lukten.
Så vi gjorde några 20mm borrhål (blått i bild) för att försöka se hur det ser ut därinne.

Det kändes direkt en dålig lukt från borrhålen. Vi körde sedan in en lampa och endoskopkamera men dessvärre verkar utrymmet vara uppfyllt med vad som set ut som sand. Vi lyckas inte se valvet för att bekräfta om det är träkonstruktioner kvar.

Bifogar en film om vad vi såg med kameran. Lampan ligger neråt i bild. Det ser ut som det är sand både uppe och nere. Nästan som att de fyllt hela utrymmet med sand och att sanden sjunkit ihop med tiden och skapat det tomrum vi kom in i med kameran.

Någon som vet hur man gjorde med denna typ av hus på 70-talet. Brukade man lämna gjutformarna? Eller är det bara att vi ska öppna upp en större öppning, gräva bort sanden för att kunna ventilera utrymmet?

Jag har mailat lite firmor i trakten för rådfrågning men tänkte jag skulle kolla här också :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.