Hej,
Jag har en tomt i skärgården som delvis består av ängsmark, delvis berg.
Det är snustorrt på sommaren där, men kärrigt på vårarna.

Undrar lite hur man borde göra med grunden.
Skulle ju vilja köra plintgrund eftersom det är knepigt med tunga transporter till ön.

Sättningar är inget problem, det är bara några decimeter jord på sin höjd. Att gräva ned till berget är inte svårt.
Det gör dock samtidigt att det är svårt att dränera, då berget kommer emot. Har man en grop så har man.

I övrigt blåser det och ventilerar fint där. Men jag är lite orolig för om det blir och ligga vatten under huset om våren. Speciellt då huset kommer stå ouppvärmt.

Har ni några tips för mig?
Är det så att jag måste få ut ett rejält lass grus till ön för att det ska bli bra?

Tack och God Jul! :)

Svensk sommar, klippor, gröna träd, blå himmel, blåa markeringar tecknade på foto.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ska du handgräva eller tänker du ta ut en maskin?

F fribygg skrev:
Ska du handgräva eller tänker du ta ut en maskin?
Det är möjligt att få grävmaskin dit på pråm, men dyrt då det tar ca. 5 timmar för pråmen att komma ut.
Därav gör man så mycket man kan med handkraft.

Då gör du lämpligen en försiktig handschakt dubbar plintarna i berget, och återfyller med bef mtrl.
Är transport svårt är det kanske till och med värt att köpa grov betong i säck och blanda i tombola vid plint gjutningen?

• Gilla
UniktLik
  • Laddar…
Hur höga plintar/mycket luft tänker du ha mellan den fuktiga delen och bjälklagets botten

F fribygg skrev:
Hur höga plintar/mycket luft tänker du ha mellan den fuktiga delen och bjälklagets botten
Detta är vad jag själv undrar, vad man borde räkna med.

På den andra stugan har jag minimum 40cm, men den stugan står komplett på berg.

Verka 40 cm fungera felfritt på berg kan du ju knappast vilja välja en lägre plint höjd om du tänker bygga på kärrig ängsmark.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.