Gräsmatta
LiMe89: Jo men precis, det är på ett direkt behandlat område. Vi ska gräva ur ett trädgårdsland i gräsmattan! Tack för svar, då vågar vi inte ge oss på det ännu!
EELB: Jag tror det är grundvattnet som är högt rent allmänt på gården. De som ägde huset före oss hade tydligen så blöt gräsmatta att änder sökte sig till gräsmattan för att bada på somrarna...
_marton_: ja för övrigt har gräset etablerat sig väldigt bra! tack för era snabba svar
prototypen: Om du först klipper längs med och sedan tvärs över blir det mindre randigt ( kan bli toppigt i stället) Att klippa på flera höjder hjälper inte mycket. Jag ser ju den enkla lösningen, en robotklippare. Protte
fsn: [citat] Fullt allvar. Då behöver man 1 cm/m eller strax därunder. Tål lite större onduleringar men inga lokala stora potthål. Detta underarbetet klarar det men inte efter utrullat, det blir alltid lite att dressa upp nånstans. Det tycker jag det blir med sått gräs med faktiskt.
Stefan N: Ja, den Stigan är ju mer en gräsmatteluftare än en vertikalskärare.
Yrrol: Till er med Stigapark och problem med krockande knivar. Jag tröttnade på detta, tog galet mycket tid att lägga sig och byta pinnar varje körning. Numera kör jag utan pinnar, så dom lösa knivspetsarna kan röra sig. Krockar dom så viker dom sig in, sen ut igen.. Kommer låta lite i början tills metallen slits bort i hörnen ifall man inte slipar om formen direkt, men efter det har jag
Mikael_L: Jag skulle kanske försökt klippa ner ogräset en gång lagom mitt i säsongen för att förhindra onödig fröspridning. Sen siktat på att anlägga gräs nästa sommar, dra på en omgång round-up (exakt enligt doseringsanvisningar, inte mer) för att 4 veckor efter detta låta markbereda och lägga på jord för gräsmattan och så. Men passa på att i sommar fundera rejält över
Sne4: Mina tusenskönor minskade ordentligt med gödning, vattning. Gräsmattan klipptes ofta pga gödningen och vattningen, men tusenskönorna är så pass låga, så jag tror inte att de skadas så mycket av just gräsklippningen, däremot så trivdes gräset så pass mycket bättre att tusenskönorna fick det tufft. -Men vil du utrota dem snabbt så är det bara att dra upp dem som Birgit o Yonna
BirgitS: Det var kanske svårt att hela tiden hålla fröna fuktiga med den värme det har varit periodvis, eller om du sådde när det var under 10 grader i jorden så gror de dåligt och kan hinna bli uppätna av fåglar först.
BirgitS: Det undre ser ut som Rölleka: https://sv.wikipedia.org/wiki/R%C3%B6llika Om man inte får upp hela roten av maskrosen så kommer maskrosroten att växa uppåt och så småningom komma upp till ytan och bilda blad på nytt. Det gör att roten blir av med en hel del näring och därmed svagare. Om man är snabb på att återigen ta bort blad och en del av roten så fort det har kommit ett par små
Stefan N: Idag hämtade jag lite ersättningsgräs och då sa dom att dom haft problem med torsdagens morgonleverans som jag köpte och dom beklagade sig så mycket.
yonna: Jag anlade gräsmatta på framsidan. Resten av tomte (kuperat, tidigare vsnskött äppelodling/ stenigt/sandigt/kohage) klipptes rrgelbundet. Trots att jag inte gräsmattesått har jag i princip vettig gräsmatta överallt. Det tog ett par år.
NetNut: Har hjälpt en väninna med samma problem för några år sedan. Buskar drog vi upp och sedan körde vi med en lite strörre jordfräs. Lät sedan det vara under drygt två veckor så att jorden sjönk ihop och det ogräs som överlevt växte upp, Sedan la vi på mat/anläddningsjord och krattade ut det jämnt, körde med gallervält med tyngder för att packa jorden, krattade lite på ytan och
arneri68: [citat] Våra gräsmattor har haft kraftig mosstillväxt under höstarna och trots mossrivning och gödsling på vårarna. I fjol testade jag Ferrogent löst i vatten och det har fungerat väldigt bra. Där det tidigare varit mosstäcken syns ingen mossa.
BirgitS: Det är ett gräs så det gynnas av samma gödning som det gräs som du vill ha kvar och bekämpningsmedel riskerar att ta död på det önskade gräset. Det du kan göra är i så fall att klippa det väldigt hårt för hand så att det inte får någon chans att bre ut sig sidledes och kväva mer önskat gräs samt absolut inte låta det gå i blom så att det får någon chans att fröså sig,
mg765: Jag behandlar vitgröe på liknande sätt. Dvs hyvlar av ca 3 cm på utsatta områden. Tidigare har jag där nysått och vattnat, vattnat och vattnat tills det nya gräset har etablerats. Men ofta har det funnits lite vitgröe kvar i jorden och angränsande ytor som gör att jag efter en säsong är tillbaks på ruta 1. Vitgröe frodas ju som bekant av daglig vattning. Spenderar man en stund
anders07: Kör över befintlig gräsmatta några varv med en jordfräs och blanda i några säckar planteringsjord mot slutet. Börja med att bara gå ner några cm för att riva sönder gräsrötterna och gå sedan djupare ner till 10-15 cm om det går och så blanda i ny jord. Kratta ut det sen bara. Så gjorde jag under vår nya del av gräsmatta och det har fungerar bra.
mg765: Stick hål med en grep för att göra jorden mindre kompakt, rugga till ytan med en kratta, kasta ut nytt gräsfrö, gödsla, kratta ut ca 1 cm toppdress, lägg över fiberduk och vattna.
lundsbo: Risken att bränna gräset med Super Gramino är mindre än med snabbverkande gödsel. Kornen är kotade och släpper näringen långsamt. Det är en smaksak vad man väljer, vill man gödsla månadsvis istället väljer man ett vanligt mineralgödsel. 21-4-7 är som någon skrev en vanlig variant i Sverige, men då behöver man gödsla innan regn så gärsmattan inte bränns sönder.
mg765: [citat] Om gräsmattan redan har en bra jord utan problem med lera etc och du bara är ute efter slitstark gräsmatta så är en gräsblandning avsedd för sport och aktiviteter troligtvis rätt val. Det brukar framgå på förpackningen att de har det ändamålet.
Åsa Lund: Nej, det funkar inte. Gör om gör rätt. Vi fräste ner torv och sand i leran hos oss. Det blev OK men det finns säkert annat sätt att göra det på om man ska göra det "by the book". Det är nu du har läge att göra något som blir riktigt bra inflr framtiden. Missa inte chansen, du kommer reta dig flera år framåt annars.
KAMT: Tack för era svar! Verkar inte så lätt detta. Ska jag börja med träden så tar det nog lite för lång tid, så jag får nog ge upp den tanken. Men väldigt bra att veta, jag får väl låta mossan växa som den vill, väldigt svårt att hålla den borta i vår skogsbacken i alla fall.
useless: Njut av snön eller flytta söderut. ;) Jag skulle gärna ha haft så där mycket snö i vinter...
Satsuki: Prova att lägga täckduk över, sådan man täcker tex odlingar med. Det skyddar fröna när de gror, grässtråna när de är nya och förhindrar att jorden flyger runt. Dessutom markerar den tydligt för barn att där går man inte. Ger du det lite tid kommer gräset säkert bli jättefint när det blir varmare och det verkligen börjar växa. Evt kan du ju stödså mer gräs om det
Sondell: Tror jag gör ett försök med Byggmax spridare. Får återkoppla med ett omdöme när jag provat. Ska bara låta värmen göra jobbet på de 3 dm snö som ligger över gräsmattan.,.
mg765: Jag skulle prova följande: 1: Toppdressa och stödså gräsfrö. 2: Punktgödsla med ett gödsel som innehåller ogräsmedel (Stroller Plus T-Kombi) i slutet av maj/juni. 3: Klipp frekvent med uppsamlare. 4: Återupprepa flera år. Sista utvägen > MCPA mot svårt ogräs i gräsmattan Roundup kommer bara döda ogräset men fröbanken lever i jorden i 5 år så det kommer bara återuppstå igen.