A
Abies koreana: En gräsmatta som sitter löst är ett perfekt skydd för gnagare, deras idealtillhåll då de kan röra sig fritt utan att bli offer för en rovfågels skarpa blick. När ni börjar använda gräsmattan och klippa den regelbundet brukar gnagarna flytta någon annanstans där inte rörelser och vibrationer stör.
7 svar · 11,7k läst
mg765
mg765: [citat] Blötläggningsmetoden (seed priming) går ut på att under ca 3-4 dagar blötlägga fröna och hålla vattnet syresatt genom exempelvis frekvent byte av vatten. Fröna dör inte av behandlingen. Men om man låter de torka helt snustorra så har det negativ inverkan. De ska bara torka tillräckligt för att underlätta spridning. Här finns en mycket bra vetenskaplig artikel i ämnet: The
7 svar · 17,8k läst
C
cleese: [citat] Jag är (var) mer orolig för att roboten kör över fröna gång efter gång efter...
7 svar · 4,2k läst
S
snowballtwo: [citat] Tackar, då hoppar jag över det i år och följer resten av programmet istället!
2 svar · 6,0k läst
A
AndersS: Har man lite mossa på nu på våren så kommer den att försvinna om man gödslar och får igång grästillväxten.
21 svar · 64,5k läst
G
GustavL: Vart den ursprungligen kom ifrån vet jag nog inte, man läser för mycket. Grund-tanken har varit att den ska förhindra ogräs och gammal växtlighet att komma upp genom gräsmattan, låter ju bra enligt mig. Kanske bättre metod att gå loss på befintlig mark och röja ur större stenar, grenar/rötter man kan hitta säg 10-15cm ned, sedan lägga 10-15cm matjord som man stampar ut jämt bara,
6 svar · 4,6k läst
·
K
Klabbis 3000: Jo, det är sant. Välgödslat motverkar mossan effektivt.
7 svar · 11,8k läst
C
Christoffer L: Ok, ska hålla utkik efter blommorna
2 svar · 3,2k läst
·
D
David81: Hej se bild. Jag byggde ett förråd på gräsmattan där man grusat runt det lite för mycket. Nu har det endast lämnats 1 m mellan mig och grannen där grannen ev ska ha en mur eller marksten vid sin sida av gränsen. Klarar min robotgräsklippare ( husqvarna automover 310 ) denna passage på 1 m i bredd? Ska man ta bort grus och lägg dit lite mer gräs? Hur gör man det då det är en massa
0 svar · 2,3k läst
·
BirgitS
BirgitS: Det är väl också en fråga om hur djupt jordlager man har tagit under gräsmattan. Ibland är det ju bara 10 - 20 cm matjord under en gräsmatta och har man då grävt bort 30 cm är det ju bara hälften som är riktig matjord.
2 svar · 2,2k läst
F
fsn: [citat] Du är lite tidig på det. Vanligtvis efter en "riktig" vinter är gräsmattan helt grå-brun. Jag tror att det bruna du ser är lite antydan till hur det borde vara och att det inte är snömögel. Det är för tidigt att gödsla nu, det är fortfarande för kallt i marken och det är att ge bort det dyra gödslet. Det du skulle kunna göra är att trycka ut lite kalk för lite
5 svar · 8,6k läst
·
P
Petter Forsen: Första dagen gick det bra men regn under kvällen / natten till andra gjorde att det från att nästan inte märkbara spår blev mycket djupa fåror (rälls) som förhindrade styrning.
10 svar · 7,6k läst
kimf
kimf: [citat] Ja, skulle ju vara om jag göra det på den befintliga gräsmattan under steg0 då, i samband med gösslingen/bekämpningen
8 svar · 8,5k läst
mexitegel
mexitegel: Kunden fick säkert betala tippavgift också ;) :D
7 svar · 4,1k läst
F
Flowerpower: [citat] Nej. Det är inte tillåtet att sälja förorenade massor men ibland skänkes tvivelaktiga massor (vilket är en bra affär för dem som vill bli av med massorna då det annars kostar dem att deponera). Om du ska använda sådant material bör ,som Mexitegel nämner, kolla upp varifrån de kommer. Den fuktighetshållande jorden bör vara minst 20-25cm och ska samverka med
8 svar · 4,1k läst
pelpet
pelpet: Matjord blir ju lergegga när den är mättad med vatten. Prata med någon expert på gräs och se om du kan hitta någon sort som binder upp din jord extra bra. Jag hade testat detta innan jag fraktade bort jorden. Det kan bli dyrt. Det kan vara vettigt att slänga på sand också.
7 svar · 4,3k läst
trähandtag
trähandtag: tycker det ser som tuvtåtel. Bara att gräva upp/rycka upp och så in med nytt gräs.
4 svar · 7,6k läst
·
mg765
mg765: Bäst och billligast vore att köpa mer anläggningsjord. Det minst dåliga av dina alternativ är annars toppdress. Tänk på att mullhalten i toppdressen är hög så räkna med att den kommer sjunka ihop något.
2 svar · 3,7k läst
S
Sondell: [bild] Tänker att det kan vara intressant med återkoppling. Nu är det drygt en månad sedan sådd och gräset har tagit sig riktigt bra! 😄
13 svar · 10,9k läst
·
BirgitS
BirgitS: Just nu är det varmt och fuktigt i stora delar av landet och det är precis vad mögel gillar, men snart är det för kallt för att mögel ska trivas och då kommer det att försvinna av sig själv.
1 svar · 6,1k läst
·
mg765
mg765: Ja, du bör vänta tills våren. Ogräsmedlet i Stroller Kombi riskerar skada eller döda ditt nysådda gräs. Även om du fått mer ogräs i år har du ändå gett gräsmattan bättre förutsättningar så din insats har inte varit förgäves.
1 svar · 3,0k läst
P-plats
P-plats: Man brukar ha rätt mycket sand i gräsmattejord för att den bla. inte ska sätta sig så mycket. Sten, glas och plast låter ju dock ite så bra...
3 svar · 4,6k läst
A
Abies koreana: Japp, det är Ajuga reptans, en rödbladig variant av revsuga. Används i trädgårdar som marktäckare men är invasiv och tycks sprida sig även med frön. Om det inte är för mycket av den skulle jag bara gräva upp plantorna men har du den i trädgården någonstans så kommer den att fortsätta att etablera sig på icke önskvärda platser. Marktäckare generellt är enligt min mening
1 svar · 14,8k läst
·
harry73
harry73: Matjord kan vara allt möjligt så att matjord måste packas i flera lager beror mycket på vad det har för sammansättning. Samma gäller för om man ska blanda in sand eller ej. Sen skulle jag inte vilja ha det allt för hårdpackat om gräset ska växa där. Man kanske kan acceptera att det kommer att sätta sig något för att nästa år börja med att jämna ut det med (lite?) dressjord,
8 svar · 8,3k läst
A
SBH: brodern har en ogödslad gräsmatta( eller ja, gödslad med gräsklipp då) den vart mycket fin på 2 året.
27 svar · 13,2k läst
·
M
MissAnpassad: Måste du ha en golfbana där? Vad jag menar är att varför inte plantera en/några buskar som suger upp vätan alternativt om det är riktigt sumpigt faktiskt anlägga en våtmarksrabatt? Fuktiga delar i trädgården är faktiskt en välsignelse, de behöver man inte alls lika mycket passa med vatten under torrperioder.
1 svar · 5,6k läst
Oldboy
Oldboy: Sand och torv/barkmull till lerjorden, och sand och lerjord till torven. Gräsmattan vill du ha väldränerad för att undvika fukt och mossa.
1 svar · 6,0k läst
mg765
mg765: Om den är tillräckligt gles så att gräsfröna får jordkontakt är det bara att kasta ut. Mitten-slutet av augusti är lagom då sommartorkan förhoppningsvis gett sig och det börjar regna lite mer så du slipper vattna. Om gräsmattan är liten så att det inte är en jätteinsats att kratta ut lite toppdress över gräsfröna så är det ju givetvis bra, men inte absolut nödvändigt.
6 svar · 4,4k läst
T
tasman: Gott, tack så gick mina tankar också. åker och köper en cylinderklippare imorgon och sätter på högsta höjd
2 svar · 6,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.