Hej,

För att bli av med Vitgröe så har jag skalperat delar av min gräsmatta och tänkte så nytt gräs där. Det rör sig om en liten yta, ca 5 m2. Jag grävde som djupast ca 3 cm. Jag har inte tillgång till någon "matjord" så skulle behöva köpa lämplig jord, helst sådan som kan köpas på påse. Är toppdress det mest lämpliga? Eller bör man komponera ihop en blandning av kompostjord och sand (fraktion 0-4 mm?)? Andra tankar jag tänkt är naturgödsel och eller barkmull.

Vid ett annat tillfälle grävde jag bort en rabatt för att ersätta den med gräsmatta, och då grävde jag 2-3 dm. Jag fyllde igen denna del med toppdress och jag upplever den delen alldeles för mjuk (även efter ett år). Gräset verkar inte heller sitta fast särskilt hårt, så jag misstänker att rötterna inte gått så djupt eller att jorden är för mjuk. Min övriga gräsmatta är "golvgreen-fin", men denna del har inte blivit lika fin och har inte klarat vintern bra. Var toppdress dumt i det fallet när jag grävde så djupt? För mycket torv och sand? Kan man korrigera detta genom dressning med ren sand (0-4 mm)?

Jag kan tillägga att jag bor i Skåne och det är väl i huvudsak lerjord under min gräsmatta. Jag har höga ambitioner med min gräsmatta och kör med Weibull Extra green och Skugga med stor framgång på andra delar av gräsmattan.

Tacksam för hjälp

Hej.

Det du ska ha är harpad matjord eller möjligtvis toppdress om det bara är några få cm.

"Jord" i påse består oftast av en stor del torv. Torv bryts ner ganska snabbt och därför sjunker jord i urnor utomhus ihop ganska mycket på bara en säsong.

Hej,

OK, tack. Matjord verkar ofta säljas i så stora volymer, men hittar följande på grusterminalen i säckar om 20-30 kg som kanske kan vara bra. Kan man lita på att denna är fri från rotogräs?

http://www.grus.nu/produkt/1010600

Att den är fri från rotogräs kan man inte vara säker på. Men under harpningen försvinner merparten av rotogräsen. Däremot kan du vara ganska säker på att den innehåller mängder med fröogräs, men med snabb etablering av gräs försvinner de flesta ganska fort pga konkurrens och klippning.

Har du möjlighet att hämta på släp så brukar det bli betydligt billigare. I min kommun tar det lokala renhållningsbolaget 300:- för ett fullt släp har jag för mig.

Jag behandlar vitgröe på liknande sätt. Dvs hyvlar av ca 3 cm på utsatta områden. Tidigare har jag där nysått och vattnat, vattnat och vattnat tills det nya gräset har etablerats. Men ofta har det funnits lite vitgröe kvar i jorden och angränsande ytor som gör att jag efter en säsong är tillbaks på ruta 1. Vitgröe frodas ju som bekant av daglig vattning. Spenderar man en stund varje dag resten av säsongen kan man manuellt dra upp vitgröen som ploppar fram, men det är frusterande i längden. Du har precis som jag också endast rödsvingel och ängsgröe i gräsmattan vilken har nackdelen med mycket lång etableringstid.

Nu skär jag istället till passande bitar av färdigt rullgräs på de här ytorna. Eftersom det bara kostar ca 35 kr/m2 och problemet försvinner permanent är det värt det.

Förbered ytan som vanligt för rullgräs.

Rullgräs är i regel också endast rödsvingel och ängsgröe precis som Weibulls Extra Green så det sömlöst in i gräsmattan. Du kan toppdressa och stödså lite över ytan kommande säsonger om du, mot förmodan, skulle märka någon nyansskillnad.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.