Fruktsallad
Förra sommaren så röjde vi upp en sträng "ny" gräsmatta som innan mest var stora tuvor, sly och buskar. Vi krattade, rensade och slängde på mer jord, plattade och sådde sen gräs. Det blev bra även om den var helt ny och väldigt skör eller vad man ska säga. Nu när våren aldrig kör igång så ser den strängen helt bedrövlig ut och minsta lilla man nuddar den så släpper gräset och man ser jorden under. Den tål inte att bli petad på.

Hur ska jag sköta om gräsmattan nu när sommaren är på gång? Jag vill ha en riktigt tjock gräsmatta där det är nytt så den står emot lite om djur eller barn gör ett race där en regnig dag.
Ska jag så mer, låta den vara och sen och gödsla som en galning? Lägga på lite mer jord? Köpa elitströ som förvandlar varje grässtrå till en tjockbladig växt med meterlånga kraftiga rötter som aldrig lossnar om man så kör cross på strängen? :p

Jag vet att det är väldigt kallt än och att trädgården inte på något sätt gör sig som bäst nu då den knappt börjat vakna, men kan jag göra något för detta nya gräs så det blir kraftigare och riktigt får fäste?
 
Satsuki
Prova att lägga täckduk över, sådan man täcker tex odlingar med.
Det skyddar fröna när de gror, grässtråna när de är nya och förhindrar att jorden flyger runt. Dessutom markerar den tydligt för barn att där går man inte.

Ger du det lite tid kommer gräset säkert bli jättefint när det blir varmare och det verkligen börjar växa. Evt kan du ju stödså mer gräs om det behövs.....
 
  • Gilla
mg765
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.