F
fiskbuggaren: Hornbach har tydligen slutat med extra green på 15kg papperssäck. Nu tar de 898 för 12 kg.
14 svar · 11,7k läst
Niteowl
Niteowl: Det ser ut som att de större tuvorna är ängsgröe medans de lägre är rödsvingel. Jag har endast rödsvingel (100% Musica) men har fått in ängsgröe. De är grövre och växer som stora tuvor.
38 svar · 48,6k läst
·
mg765
mg765: Bästa vore nog att ringa till en firma som jobbar med markarbeten och begära en offert. Då vet du exakt vad du ska begära.
2 svar · 6,0k läst
BirgitS
BirgitS: Svampmycel finns överallt i bra jord så när det är lagom varmt och fuktigt kommer fruktkropparna upp. Även om nu din toppdress innehöll mycel så är det inte tillräckligt mycket av det eller tillräckligt väletablerat i år för att kunna bilda fruktkroppar.
2 svar · 7,3k läst
·
H
Homan: Tack
2 svar · 3,2k läst
H
2 svar · 3,2k läst
A
aleksros: Någon som prövat detta sätt? http://www.jarnia.se/tradgard-och-fritid/jord-o-jordforbattring/froer/hydro-mousse-startset https://m.youtube.com/watch?v=NbQkA4x_39Q Omdöme ?
0 svar · 5,1k läst
hevi
hevi: [citat] Om du verkligen inte vill eller kan köra släp och rulla skottkärra så kan du kolla med molnsätra gård också. Dom kan "skopa" in jorden en ganska bra bit från lastbilens position. Jag har själv en rätt otillgänglig tomt utan "gräddfil" in till trädgården så antingen får man lyfta sakerna över en hög häck eller ner för en ganska liten men ändå för tillgängligheten
20 svar · 15,2k läst
mg765
mg765: Vi diskuterar ämnet i en annan tråd där flera intressanta slutsatser har konstaterats. Några förslag på åtgärder vi kommit fram till för att konkurrera ut vitgröen är: 1. Använd gödsel utan fosfor 2. Om ytan är kompakt, vertikalskär 3. Vattna ut järnsulfat varannan vecka 4. Klipp gräsmattan med uppsamlare 5. Skvättvattna inte Fler tips hittar du i andra tråden. Jag har några
5 svar · 5,4k läst
M
mortimer: Första vi behöver få veta för att ha en sportslig chans att hjälpa dig är att få veta vad som gör att du tycker gräsmattan är dålig/ful eller hur resultatet blivit. Normalt sett är det dumt att bara jaga högt N-värde på gödningen. Min relativt långa erfarenhet är att man kan få riktigt fin gräsmatta av att enbart vattna den.
6 svar · 16,4k läst
Z
zada11: Tack för alla tips! Har egentligen inte bråttom med gräsmattan, utan den får gärna ta sin tid. Huvudsaken är att den tar sig. Tanken är inte en paradgräsmatta, utan en bruksgräsmatta för barn och hundar. Tror jag satsar på Mortimers idé, en klippning nu, fortsatt vattning och bättringssådd framåt hösten.
10 svar · 10,8k läst
·
svartöra
svartöra: Den första är brunört. Nummer 2 är någon smörblomma, revsmörblomma kanske? Trean vet jag inte. Sista bilden är någon viol (de stora bladen) och någon sorts veronica - tror jag, jag har den i gräsmattan men det är lättare att se med utslagna blommor.
1 svar · 10,2k läst
·
T
tasman: Japp, det är gjort. Har även krattat bort så mycket mossa jag kan. Följer ollebergs tips, så nu tänkte jag skära+stödså. frågan är bara vad jag ska köpa för att skära..
2 svar · 4,7k läst
E
Exxi: Tänkte lite på detta med gul mossa vilket stadie är den i då mår den bra fast lite torr eller är den halv dö ?
3 svar · 3,1k läst
A
andreverge: Hej, Jag måste rätta till detta här och det kanske är även lite pinsamt. Nu har jag hittat anledning att gräsmatta såg som hade dött. Vattenbrist!!! Även jag jag hade vattnat riklig vatten kunde inte kunna nå roten. I helg gjorde en grop under gräsmatta och konstaterat detta. Ska vertikalkära gräsmatta nu och kommer säker blir mycket finare. Tack i alla fall för tipsar.
15 svar · 25,7k läst
K
Kallebo: Det får bli potatis. Vi har en påse som groddat sog ganska bra! En del får vi sätta jordgubbsplantor...har en plantor som står så skuggigt att de inte ger någon frukt. ..
6 svar · 3,7k läst
J
Jörgen Alw: Tror jag hoppar över grisarna, tack för tipsen så långt iallafall ☺
10 svar · 9,4k läst
·
P
p.lundgren: För mig funkar detta: Se till att underlaget är jämnt, vattna, så i gräs, täck över med plast eller väv så att fukten stannar kvar och fåglar och katter håller sig borta. Vattna om det blir torrt. Om några veckor så är det rejält grönt, Ta bort plasten och låt gräset bli några centimeter innan du klipper.
3 svar · 16,7k läst
·
M
mr_bygg: Nej, inte mer än att grävarn planerade och jämnade till tomten innan jorden lades ut
5 svar · 4,2k läst
·
P
pelleprognos: Jag har robotklippare. Klipper varje dag vid normala förhållanden med en klipphöjd på just ca 4,5 cm. Vid dessa torra perioder så växer inte gräset alls och därför står nu klipparen pausad. Har ju för tusan inte regnat ordentligt på ca 6 veckor här, bara sol o varmt och väldigt snålt med regn tidigare oxå
3 svar · 3,4k läst
elpaco
elpaco: [citat] Roundup dödar det mesta som växer, därför måste man vara försiktig nära andra växter man vill ha kvar - tex häckar. Det går nog knappast att jämföra med ättika.
12 svar · 6,7k läst
B
Blåbär69: Ok, Jag har idag, vad jag vet,inga problem med att ytvatten tränger in. De prover jag tog förra året tyder inte på det. Så då är det med andra ord inte så farligt. Tack för snabbt svar.
2 svar · 4,8k läst
bonnier
bonnier: Helst vår och höst, men visst går det tidigt på sommaren också. Att hålla det fuktigt är det kritiska, så vattenspridare och en täckduk behövs. Du ska nog inte gödsla där du sår gräset.
1 svar · 4,1k läst
Sommartorparn
Sommartorparn: [citat] Konstigt. Har själv anlagt min gräsmatta på gammal åkerjord som var full med kvickrot o annat. De första åren var jag bekymrad för alla kvickrotstuvor som stack upp ur gräsmattan. Fick rådet av trädgårdskunniga att avvakta och se, pga den inte gillar regelbunden klippning kommer gräsmattegräset att ta över. Så hände också. Efter ett par år ingen synlig kvickrot i
12 svar · 8,1k läst
·
mg765
mg765: 1 liter Mossa GTI ska enlig förpackningen räcka till 500 m2. Järnsulfat blandas 1-2 dl per 50 m2. Det bör då motsvara 10-20 dl järnsulfat för att vattna ut till 500 m2. Det lär ju dock bli svårt att få plats i enliters dunken :) Gissar dock att koncentrationen i Mossa GTI är betydligt svagare och de 500 m2 är kraftigt överskattat. Jag har läst att det kan vara så lite som 80 gram
3 svar · 5,5k läst
BirgitS
BirgitS: Dålig växt kan förutom att det är för blött bero på dåligt med näring och/eller dålig mullhalt. Hur känns jorden i botten av en 1 dm djup grop? Om du har en elektronisk stektermometer kan du börja med att sticka ner den spetsen 1 dm för att se hur varmt det är där.
16 svar · 11,2k läst
·
BirgitS
BirgitS: När gräset trivs kommer det att konkurrera ut mossan, dvs man måste inte lägga ner mycket pengar/tid/energi på att få bort mossan. Om du inte har mossa över hela ytan så behöver du se till att du inte räfsar ut mossan i de delar där du nu inte har mossa. I lerjord tillsätter man grov sand, absolut inte fin sand. Lägg inte på mer dressjord än att grässtråna sticker upp efter
1 svar · 5,3k läst
P
promoswede: Har/hade samma dilemma, hade ca 2kbm sand 0-8mm om jag inte minns helt fel som jag behövde bli av med då frun inte var helt nöjd över att ha det runt sina pallodlingar då grannarnas katter fick 20kvm bajslåda. :/ Hälften ute på gräset redan och det mest har sjunkit ner och snart dags att skicka ut resten. Vår "jord" är likt Oldboy så det gör ingen skillnad mer än att gräsmattan ser
6 svar · 25,7k läst
K
Kallebo: Jag har en gropig gräsmatta, så lyssna inte för mycket på mig. Men jag tänker att du förmodligen måste packa jorden för att den ska bli jämn. Inte för mycket, men med en betong eller vattenvält.. annars kommer din perfekt utslätade jord att åter sätta sig när den packas av fötter, tid, väder och vind. Annars sägs det att gräsmattor strävar efter att bli släta och jämnar till
1 svar · 10,5k läst
M
MissAnpassad: På den lilla plätten skulle jag hyvla bort pucklarna med en exempelvis en kantspade.
2 svar · 5,5k läst
M
mortimer: Det jag har gjort innan vertikalskärningen är oftast att rensa merparten av de stora och feta maskrosorna, om det finns några. O då givetvis också tagit död på mossan med järnsulfat (?) Har man familj och barn så får man lite välja vad man vill lägga sin tid på.
10 svar · 17,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.