Hej! Jag skulle verkligen uppskatta lite tips för att få en finare gräsmatta.

Jag har redan köpt toppdress, gräsfrön och gödsel och lagt ut det, men gräsmattan växer väldigt dåligt och det finns fortfarande mycket ogräs.

Är det något jag gör fel eller har missat?

Tar gärna emot alla råd ni har – tack på förhand! 🌱🙂

• Ogräsfylld gräsmatta med oregelbundna växtfläckar, en trädgård i bakgrunden och vedstapel vid sidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gräsmatta med ojämn tillväxt och kala fläckar, omgiven av ved, träd och en blomrabatt i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är lite svårt att se detaljerna, men din start verkar vara en bra början. En kunskap är att hur bra en gräsmatta än sköts krävs tillräckligt med ljus för att den ska trivas. Närmast byggnaderna tycks det vara lite dunkelt. Om gräsytan är såpass liten som jag ser och att ogräset är i majoritet kan ett alternativ att starta om gräsmattan helt, men det kan ju finnas många 100-tals m2 till. Vatten gödning, stödså, lite extra jord eller gå in med en grep för att få ner syre till rötterna om det ni går mycket på en plats (det bildas en stig), kan vara ytterligare ett alternativ. Ledsen för lite sprida skurar av råd.

• Gilla
Arash Mahmoudi
  • Laddar…
trähandtag trähandtag skrev:
Det är lite svårt att se detaljerna, men din start verkar vara en bra början. En kunskap är att hur bra en gräsmatta än sköts krävs tillräckligt med ljus för att den ska trivas. Närmast byggnaderna tycks det vara lite dunkelt. Om gräsytan är såpass liten som jag ser och att ogräset är i majoritet kan ett alternativ att starta om gräsmattan helt, men det kan ju finnas många 100-tals m2 till. Vatten gödning, stödså, lite extra jord eller gå in med en grep för att få ner syre till rötterna om det ni går mycket på en plats (det bildas en stig), kan vara ytterligare ett alternativ. Ledsen för lite sprida skurar av råd.
Tusen tack för all hjälp och alla tips!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.