Tack för svar 😃
det är lerjord skulle det funka med att man lägger plastarmering och makadam på det ?
Med vänlig hälsning,
Susanne

Det skall nog helst vara något grövre än vanlig makadamm (nu vet jag inte om makadamm kommer i olika grovlekar).

jag har hört förslag om markduk, 30 cm 0-70 mm, och ett tunnare lager med 0-16 på det. Vet ej om det är "overkill".

Claes Sörmland
Jag har lagt ett bärlager av 0-32 mm kross på lera. Det toppades med 0-18 mm väggrus. Fungerar utmärkt. Tjockleken på bärlagret ger hur tunga fordon det kan bära. Tjockare bärlager, ger grövre kross. Duk behövs inte men kan tänkas att förbättra livslängden på bärlagret om man tänker perspektivet 50-100 år. Eller möjligen om leran är väldigt flytande. Makadam behövs inte men fungerar också i praktiken. Kanske fyller duk en större funktion här så att leran inte tar sig upp mellanrummet i makadamen?

Mitt bärlager är totalt kanske bara 15 cm efter att det har packats av elementen (regn) och biltrafik. Jag använde ingen vibbra som är metoden för att snabbt få till en packad yta.

H hempularen skrev:
Det skall nog helst vara något grövre än vanlig makadamm (nu vet jag inte om makadamm kommer i olika grovlekar).

jag har hört förslag om markduk, 30 cm 0-70 mm, och ett tunnare lager med 0-16 på det. Vet ej om det är "overkill".
Tack för ditt svar 😃

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag har lagt ett bärlager av 0-32 mm kross på lera. Det toppades med 0-18 mm väggrus. Fungerar utmärkt. Tjockleken på bärlagret ger hur tunga fordon det kan bära. Tjockare bärlager, ger grövre kross. Duk behövs inte men kan tänkas att förbättra livslängden på bärlagret om man tänker perspektivet 50-100 år. Eller möjligen om leran är väldigt flytande. Makadam behövs inte men fungerar också i praktiken. Kanske fyller duk en större funktion här så att leran inte tar sig upp mellanrummet i makadamen?

Mitt bärlager är totalt kanske bara 15 cm efter att det har packats av elementen (regn) och biltrafik. Jag använde ingen vibbra som är metoden för att snabbt få till en packad yta.
Tack för ditt svar 😃

F
Prova. Många av förslagen är skottsäkra, garanterat fungerande (troligtvis overkill) till den grad att du troligtvis kan bygga ett hus på det. Beroende på hur fuktutsatt marken är så hade jag provat med markarmering , tex denna https://www.lantbutiken.se/hast/sta...MItvP_saT5jQMVmmSRBR1PehSVEAQYHCABEgKJNvD_BwE

Ett annat alternativ är att lägga två rader för hjulen av nåt liknande eller tom i betong som denna https://www.stenimporten.se/sten-utomhus/markbeläggning/plattor/gräsarmering.html Då det blir rätt begränsat med två smala rader för hjulen så kan man kanske kosta på sig att gjäva sig ner och förstärka maken lokalt med 30cm bärlager.

Ett tredje alternativ (kanske i kombination med grärarmeringsmattta i plast) kan vara skelettjord som i princip går ut på att man blandar jord och makadam i storleken 18-25 eller kanske lite större och på det sättet får bättre bärighet.

Arbetsinsatsmässigt så hade jag kört ner gräsmattearmering i plast med vetskapen att det kan funka…..

RoTe
S Susanne Nyvelius skrev:
Räcker det med enbart med makadam för att anlägga parkering på gräsmattan för husbilen ?
Med vänlig hälsning, Susanne
Parkera ibland eller ställa upp längre tider? En till sak att tänka på är att markfukten från en gräsmatta äter upp bilar som står en längre tid. En husbil är ju värd ganska mycket oftast så det kan vara värt att tänka på.

Är det en stabil och skapligt torr gräsmatta behöver du kanske inte göra något alls, bara att köra ut husbilen...

torr gräsmatta🙂

S Susanne Nyvelius skrev:
Räcker det med enbart med makadam för att anlägga parkering på gräsmattan för husbilen ?
Med vänlig hälsning, Susanne
Köp enbit markduk och lägg underst när du ändå håller på.

Jag gjorde så på gårn hemma, la markduk direkt på gräset och tippade ut 0-40 över det, tjockleken varierar mellan 15-50cm, det var 2 år sedan nu och inget som parkeras på har börjat sjunka ännu.

• Luftfoto av tomt med grusbelagd yta, flera fordon och byggnader, omgiven av grönska.
  • Markområde med grusväg, grönska, en byggnad med plåttak och en vit bil parkerad bredvid material och föremål på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.