944 läst ·
5 svar
944 läst
5 svar
Hur ersätter jag snabbväxande gräs med ett mer långsamt växande?
Hej!
Min fru och jag har totalrenoverat ett hus under ett par års tid. I detta gjorde vi även om trädgården och skapade mer grönytor. Frun var inte fullt lika tålmodig i sin väntan på en grön gräsmatta och köpte därför en frösort som heter "Österlen Villa". Den använde vi till ca 35% av gräsmattan. Resten såddes med en grässort som heter "Slottspark" som säljs av Granngården.
Jag har förstått att det går att skära bort hela topplagret av gräsmattan och börja om, ev genom att samtidigt flytta dit en massa ny jord. Det undviker jag mycket gärna. Min fråga är om det kan räcka med att vertikalskära gräsmattan, topdressa och stödså med Slottspark under ett antal år framöver? Kan det på sikt konkurrera ut Österlen Villa?
Med vänlig hälsning,
Erik
Min fru och jag har totalrenoverat ett hus under ett par års tid. I detta gjorde vi även om trädgården och skapade mer grönytor. Frun var inte fullt lika tålmodig i sin väntan på en grön gräsmatta och köpte därför en frösort som heter "Österlen Villa". Den använde vi till ca 35% av gräsmattan. Resten såddes med en grässort som heter "Slottspark" som säljs av Granngården.
Jag har förstått att det går att skära bort hela topplagret av gräsmattan och börja om, ev genom att samtidigt flytta dit en massa ny jord. Det undviker jag mycket gärna. Min fråga är om det kan räcka med att vertikalskära gräsmattan, topdressa och stödså med Slottspark under ett antal år framöver? Kan det på sikt konkurrera ut Österlen Villa?
Med vänlig hälsning,
Erik
Jag förstår vad ni vill göra men jag förstår inte varför. Kan du förklara bakgrunden, vad ni vill vinna på bytet?
Nu har jag inte 100% koll på de aktuella blandningarna. Men normalt tränger en snabbväxande art ut en långsamväxande. Så att stödså funkar antagligen inte.
Nu har jag inte 100% koll på de aktuella blandningarna. Men normalt tränger en snabbväxande art ut en långsamväxande. Så att stödså funkar antagligen inte.
Nej, jag har tyvärr också svårt att se logiken i det men såg det i en annan tråd. Och det fungerar inte heller med att det föregås av vertikalskärning? Anledningen är väl att det ser ut som att Österlen Villa (det snabbväxande) inte är lika finbladigt som Slottspark. Vi gillar helt enkelt det andra bättre rent estetiskt, hur fånigt det än kan låta.
Det lär inte göra någon skillnad. Ni måste få bort det som inte skall vara kvar. Antingen gräva, plöja eller döda det. En omgång med t.ex. glyfosat lär döda allt befintligt ni vill bli av med varpå ni kan så nytt. Men kolla med lämplig lokal trädgårdsfirma vad de rekommenderar.E EPCM skrev:
Skillnaden är till synes att "Österlen Villa" innehåller 20% Engelskt rajgräs (snabbetablerat, platta breda blad), annars innehåller båda produkterna i huvudsak Rödsvingel (trögetablerat, tunna runda blad) och lite Ängsgröe.
Nu är jag ungefär så långt ifrån en finsmakare av gräs man kan komma så jag gillar ju rajgräset, och tycker rödsvingeln är alltför krävande. Men jag tror inte heller på att du får bort rajgräset genom att slänga på ännu mer Rödsvingel. Å andra sidan kan man fundera på om det verkligen är så stor skillnad(?)
Nu är jag ungefär så långt ifrån en finsmakare av gräs man kan komma så jag gillar ju rajgräset, och tycker rödsvingeln är alltför krävande. Men jag tror inte heller på att du får bort rajgräset genom att slänga på ännu mer Rödsvingel. Å andra sidan kan man fundera på om det verkligen är så stor skillnad(?)
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden