Hej,

Min gräsmatta har ett snabbväxande gräs som behöver klippas väldigt ofta. Jag funderar därför på att kväva gräset och så en mer långsamväxande sort. Gräsmattan är 8x8 meter så kan lätt kvävas med en presenning.

Är det möjligt att kväva gräset eller behöver jag använda en annan metod? Hur lång tid behöver presenningen ligga? Kommer gräset dö helt eller finns det risk för att det snabbväxande gräset börjar växa igen efter en tid? Kan jag påskynda förmultningen under presenningen genom att hålla jorden fuktig?

Redigerat:
  • Wow
  • Gilla
STA och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Växter inkl. gräs kvävs inte av en presenning, men utan solljus kan de inte överleva i längden. Det gäller alltså att presenningen inte släpper igenom ljus, det ska se helt mörkt ut när man håller upp den mot solen.

1-2 år brukar man nog räkna med att det tar.

Säker på att snabbväxandet beror på grässorten och inte på vatten och näring?

Om snabbväxande sorter trivs i gräsmattan så har du snart tillbaka dem igen, de fröar lätt av sig och fröerna sprider sig. Den gräsblandning du sår är inte den gräsblandning du har efter ett par år.

Gräsblandning väljer man utifrån hur gräset skall användas (så att det är rätt sorts gräs redan från början), inte utifrån hur snabbt det växer.

Köp en klipprobot för 3000kr så behöver du inte klippa själv.

Claes Sörmland
Jag höll på att kväva gräset av misstag, hade en hög med takpapp på gräsmattan mellan december och april. Det såg helt dött ut när jag avlägsnade den i våras. Gräset kom tillbaka från rötterna på ett par veckor, endast en art överlevde ser det ut som, någon med tåliga rötter. Alla ogräsörter och klöver försvann.

L Lotta999 skrev:
Min gräsmatta har ett snabbväxande gräs som behöver klippas väldigt ofta.
Hur lång tid tar det att klippa 64 kvm gräsmatta? Är detta verkligen ett problem som behöver lösas?

• Haha
  • Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
Tack för era svar. Det är Plantagens gräs som de säljer som snabbväxande jag har, så det växer snabbt även utan näring och vatten.

• Haha
Magnus E K
  • Laddar…
Magnus E K
Finns inga växter som kan växa utan vatten och näring. En så liten plätt klipper du enkelt med handjagare; ger nyttig motion.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Jag såg att det nu finns ett gödsel från Nederländerna som används för att döda även Parkslide. Man kultiverar ned det i jorden och lägger ett lufttäta lock över och sedan ytterligare jord på detta. Gödslet kommer att leda till att allt syre försvinner och ett år senare så är allt under marken dött.

Redigerat:
pacman42 pacman42 skrev:
Gödslet kommer att leda till att allt syre försvinner och ett par senare så är allt under marken dött.
Jag tror du glömde en rätt väsentlig tidsenhet. 😀

Alfredo Alfredo skrev:
Jag tror du glömde en rätt väsentlig tidsenhet. 😀
Det skulle vara "ett år". Nu fixat.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Det räcker att bara gödsla lite för mkt en varm dag så tar man livet av en gräsmatta. Enligt legenden var det så Ulla Molin kom att skapa mattor av kattfot istället.

Det är nog det enda sättet att slippa att klippa gräs. Att helt enkelt inte ha en gräsmatta.

Strunt samma vad det står på påsen med frön. Den grässort som trivs bäst kommer att dominera om du inte ständigt arbetar mot den med gödning, stödsådd, dressning, vattning, lite kemikalier…

• Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.