Hej
Har precis köpt min första villa och har en helt fantastisk trädgård. Problemet jag har är att jag bott i Göteborgs innerstad hela mitt liv och kan precis noll koll på hur man sköter en trädgård.

Totalrenoverar den invändigt men gräsmattan ser fan inte bra ut. Köpte ett dödsbo och gräsmattan har stått orörd sen november.
Klippte ner den i omgångar och de kändes som de va mer mossa än gräs nu när jag kom ner på minsta inställningen. Lite jordhögar här och där och känns halvgeggigt i marken.

Va gör jag åt detta? Försökt läsa mig till det och gödsel verkar vara bra. Dränera?
Ska jag gå med en mossrivare? Så nytt?
Vill liksom att den i slutändan ska vara en grön fin rak matt.

Om marken känns ojämn; hur får jag den rakare?

Stort tack på förhand
Mackan

• Ojämn gräsmatta med mossa och jordhögar framför en blomsterträdgård, omgiven av buskar och en parkerad bil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ojämn gräsmatta med gula och gröna fläckar, omgiven av buskar och träd, under en molnig himmel.
    Skapa konto
Vad är slutmålet? Monokultur eller något mer levande?
Färgglada blommor i en grönskande naturmiljö med olika arter som växer tillsammans.
Skapa konto

Jag har erfarenhet av liknande förutsättningar. Du kan ta bort all mossa med mossrivare men efter det måste du kasta ut gräsfrön och sen nån cm toppdress över gräsfröna och vattna ofta om det inte regnar.
Om 2-3 månader gödslar, sår och toppdressar du ytterligare en gång så kommer den sen bra ut nästa år.

Med näring och gräsfrön så kommer man långt och håller skötseln enkel.

• Gilla
Rödafingrar
  • Laddar…
Den där gräsmattan ser helt fantastisk ut för att inte ha klippts sedan november. Det är klart det är gult och mossigt. Solen har ju inte nått ner dit. Den blir nog fin bara av att ni klipper regelbundet.

Jag skulle iallafall vänta till slutet av augusti innan jag satt igång med renovering av den. Dels för att bättre se vilket skick den är i och dels för att juli normalt är en riktigt dålig månad att så gräs i.

• Gilla
Rödafingrar
  • Laddar…
Centano Centano skrev:
Vad är slutmålet? Monokultur eller något mer levande?
[bild]
Själva gräsmattan ska bara vara grön och fin. Har massor av växter, blommor och träd runt om som det inte är något större fel på. Ska rensa ogräs bara runt allt.

H Harmagedon skrev:
Den där gräsmattan ser helt fantastisk ut för att inte ha klippts sedan november. Det är klart det är gult och mossigt. Solen har ju inte nått ner dit. Den blir nog fin bara av att ni klipper regelbundet.

Jag skulle iallafall vänta till slutet av augusti innan jag satt igång med renovering av den. Dels för att bättre se vilket skick den är i och dels för att juli normalt är en riktigt dålig månad att så gräs i.
Har en robot som kommer gå regelbundet nu. Ok då avvaktar jag till slutet av augusti och kollar hur den tar sig. tack 🙏

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.