Jag har jagat två större plättar med timotej som inte vill ge med sig. Svedning, plockning och svåltransplantation hjälper inte. I farsans förråd hittade jag förra året oöppnad glyfosat-Roundup, även några duschflaskor med brukslösning. Testade de senare på en liten timotejplätt och det funkade som förväntat. Helt utrotad växtlighet. Nu har jag sått nytt gräs på den lilla plätten och det tittar redan upp lite ljusgrönt liv.

Hur lång tid behöver man egentligen vänta efter en utrotning innan man sår nytt eller transplanterar från annan plats? Räcker det att växtlighet helt vissnat?
Aktuell info som finns att tillgå gäller den nya Roundup:en utan glyfosat eller lantbrukarversionen i samband med avdödning av vall.

Redigerat:
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
lantbrukarversionen i samband med avdödning av vall
det är väl det som gäller här

Och där läste jag att gammal glyfosat inte får användes längre. ÅVC nästa.

OM du hade råkat använda det. Så tror jag att du i pincip kan så direkt efter behandling med glyfosfat. Tillverkaren hävdar väl att den bryts ned inom 3 dygn i naturen, har jag för mig, och det är bara om den kommer i kontakt med gröna blad som den tas upp av växten. Du lär inte få gröna blad inom 3 dygn från frö.

Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Och där läste jag att gammal glyfosat inte får användes längre. ÅVC nästa.
Glysofat får visst användas.
Dock så får du inte använda det lagligt precis som mycket annat som också är olagligt.
Rätt använd så är det ett fantastiskt medel.
Den som spar han har, det är svårt att få tag utan licens.

A Argastesnickaren skrev:
Glysofat får visst användas.
Dock så får du inte använda det lagligt precis som mycket annat som också är olagligt.
👍Precis!
Så länge man följer lagen är det naturligtvis helt OK att använda. T.ex. skall man ha de kunskaper och utbildningar som krävs. Den som kan kan och den som vet vet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.