1 867 läst ·
17 svar
2k läst
17 svar
Använda gjutsand 0-8 till gräsmattan?
Sida 1 av 2
Hej gruppen, jag har kvar en stor hög 0-8 gjutsand som jag vill bli av med. Jag har också behov av att utjämna gräsmattan som har spår efter maskiner. Kan man använda sanden till detta? Marken är lerjord. Jag frågar eftersom jag last att vissa slags sand bildar betong ihop med lera, och det vill jag gärna inte ha! Vad är det för slags sand som normalt använda som till gräsmattor?
0-8 blir hårt och dåligt dränerande leran kommer att bli blötareSommartorparn skrev:
Hej gruppen, jag har kvar en stor hög 0-8 gjutsand som jag vill bli av med. Jag har också behov av att utjämna gräsmattan som har spår efter maskiner. Kan man använda sanden till detta? Marken är lerjord. Jag frågar eftersom jag last att vissa slags sand bildar betong ihop med lera, och det vill jag gärna inte ha! Vad är det för slags sand som normalt använda som till gräsmattor?
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 795 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 795 inlägg
Beror väll på om det är stenmjöl (kross) eller natursand.returen skrev:
Gjutgrus ska i normala fall va natursand då kross inte blandar sig lika lätt med cementen. Är det natursand så lär det öka dräneringen av lera, men 0-8 är väldigt stora fraktioner. Vanlig toppdress är ju sand runt 0.5-1mm.
Det är natursand.
0 är dammU Utsliten och utdömd skrev:
används för att binda större fraktioner
0-6 används till sandlådor för att passar att gör figurer med, blir iofs inte lika hårt som stenmjöl vilket passar
2-5 fallsand / EUsand i lekplatser
Redigerat:
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 795 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 795 inlägg
0-32 är bärlager och det är mycket viktigt att det är rätt del av 0-fraktionen så att det binder och blir hårt när det paddasU Utsliten och utdömd skrev:
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 795 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 795 inlägg
Nej 0-6 används i sandlådor/gruslådor för att kasta ut på gångar och vägar på vintern. Leksandlådor är 0-2 eller 0-3returen skrev:
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 296 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 296 inlägg
En nackdel att jämna ut för stora håligheter med sand är att sanden är dålig på att hålla fukt. Det gör att det kan synas efteråt och gräset har svårt att ta sig.Sommartorparn skrev:
Ett tunt lager över hela gräsmattan kan fungera. Men för mycket sand kommer gör att du tvingas vattna väldigt mycket. Jag jämnade ut en del med sand men där la jag ett lager matjord över sen just för att gräset skulle ha något att gro i.
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 795 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 795 inlägg
Du håller på och jiddrar om 0 fraktionen när jag säger att 0-8 är för grovt, när det är ganska uppenbart att det då är den grövre delen som menas…returen skrev:
Det är sjuk skillnad i dränerande egenskaper mellan 0-8 naturgrus och 0-8 kross. Det är helt olika användningsområden och 0-8 naturgrus är väldränerande och blir inte hårt, däremot olämpligt i en gräsmatta eftersom stenar upp till 8 mm är för grovt.
likväl har vi 0-fraktionen med....U Utsliten och utdömd skrev:Du håller på och jiddrar om 0 fraktionen när jag säger att 0-8 är för grovt, när det är ganska uppenbart att det då är den grövre delen som menas…
Det är sjuk skillnad i dränerande egenskaper mellan 0-8 naturgrus och 0-8 kross. Det är helt olika användningsområden och 0-8 naturgrus är väldränerande och blir inte hårt, däremot olämpligt i en gräsmatta eftersom stenar upp till 8 mm är för grovt.
håller med om att det är av avgörande betydelse hur fraktionerna är fördelade
därför heter det ju mursand,sättsand , plattsand , kabelsand , leksand, fallsand i all oändlighet de kan ha samma fraktioner men i olika inbördes förhållanden
däremot håller jag inte med om att enstaka 8mm stenar utgör något problem i en gräsmatta det är ju den största längden på stenen detta och 5-8 kan man inte tycka är grovt och används till halkbekämpning i detta vägmästarområdet
Jag håller med. Jag tycker inte de stora stenarna är något problem i gräsmattan, finns större stenar i själva marken, däremot är jag orolig för att 0-fraktionen kan bidra till att göra det hela för kompakt.returen skrev:
likväl har vi 0-fraktionen med....
håller med om att det är av avgörande betydelse hur fraktionerna är fördelade
därför heter det ju mursand,sättsand , plattsand , kabelsand , leksand, fallsand i all oändlighet de kan ha samma fraktioner men i olika inbördes förhållanden
däremot håller jag inte med om att enstaka 8mm stenar utgör något problem i en gräsmatta det är ju den största längden på stenen detta och 5-8 kan man inte tycka är grovt och används till halkbekämpning i detta vägmästarområdet
Vad är det för sand man normalt använder till dress?
turfsandSommartorparn skrev:
erbjuds i lite olika fraktioner beroende på kross och sikt