tensiden
tensiden: Jag lade ner över en kilometer kabel förra året och kan bara säga att jag ångrar alla ställen jag INTE grävde ner den på utan bara märlade. Dels har jag inte upplevt något som helst behov av att flytta på kabeln. Dels har den gått av (pga vanlig gräsklippare, vertikalskärare eller bara snubbling) där den legat vid ytan och inte gått ner själv i gräsmattan. Årets projekt blir
3 svar · 1,4k läst
T
tomasjo: [citat] Smart, tack för tipset!
10 svar · 2,9k läst
·
B
bassetasse: [citat] 1000 tack för en inledande vägledning, verkligen uppskattat och tacksamt!!! :)(y)
2 svar · 1,9k läst
·
T
Täppan22: Ok, stort tack för tips! :ok:Ska kolla hur valsen ser ut på veritkalskäraren ser ut. Men då är det inte kört för vår gräsmatta iaf som jag tolkar dig, den är bara lite trött? :D
4 svar · 4,1k läst
·
tensiden
tensiden: [citat] Gödsel tar jag det jag hittar. Har blandade småsäckar från diverse butiker och slänger ut några nävar. Har även tillgång till vanligt handelsgödsel (yaramila). Gräsfrö kör jag uteslutande med granngården slottspark för att få något bra som växer långsamt. För ett sådant parti blandar jag upp med 50% ”för skugga” av valfri sort. Som du märker nördar jag inte,
14 svar · 7,1k läst
·
R
RHdstrm: [citat] Eurofins har jag använt, kostar runt 500kr och är helt klart värt det.
8 svar · 3,0k läst
·
R
RHdstrm: [citat] Håller med. Det är snömögel helt klart.
4 svar · 2,5k läst
·
R
RHdstrm: Klipp ofta och gräv bort det värsta.
4 svar · 1,4k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Vanligen tar det några säsonger att få lera vettig att odla i. Det som behövs är stora mängder med mull, inte sand eller grus. Mullämnena granulerar leran så att den förblir lucker och släpper igenom vatten. I t ex trädgårdslandet så gräver man på hösten med mull och frosten gör att leran bryts sönder i lerkorn och blandas med mullen. Detta ger efter några år lermylla, en
2 svar · 3,5k läst
·
R
Runnis: [citat] Gå med i gruppen Gräsmattans vänner på Facebook. Sjukt bra folk där.
8 svar · 8,9k läst
·
Keexet
Keexet: För det första: ETT MYCKET BRA FÖRSLAG! "Det finaste jag hört sen konfirmationen"!(y)(y)(y):crysmile: Jag skulle säga att det är väldigt beroende på hur biotopen ser ut i omliggande miljö. I mina experiment med att ängifiera mina gräsmattor, så har jag helt sonika låtit bli att klippa dem. Jag har kanske haft ganska gynnsamma förutsättningar, men de vilda blomstren har spridit sig
2 svar · 2,4k läst
·
useless
useless: I fjälltrakterna möjligen. Upp till och med Ångermanland var det i stort sett barmark fram till i början av veckan då det kom ett par dm.
11 svar · 5,1k läst
·
M
Anonymiserad 238506: Lånar tråden. Tänkte bara höra med er om jag tänker rätt nu när jag ska lägga ny gräsmatta. Som ni ser på bilden har jag idag hälften gräsmatta och hälften grusplan. Planen är: 1.Gräva upp 10cm av grusplanen och sen lägga matjord. (Har även baksidan allt som allt ca 130kvm) 2. Grundgösla med hönsgösel eller vänta tills jag ska så?? 3.Användan vält för att packa jorden 4.
10 svar · 32,5k läst
·
H
Huggert: Hej! Jag skulle behöva hjälp med hur jag ska göra med min gräsmatta som är delvis dyngsur. Jag har tagit många bilder för att illustrera mitt problem. En del av gräsmattan vill jag anlägga med någon typ av grus. Det området ska användas till att förvara redskap till maskiner och kanske som en reservparkering. Eventuellt kommer jag bygga något slags tak men det är ett senare
0 svar · 6,6k läst
·
G
gothb: Tack för ännu ett fint svar :) Biokol verkar väldigt svårhanterat med hela laddningsprocessen osv. Jag tänkte dock att någon av er kanske har ett bra förslag på hur fasen man köper in barkmull för 1600 kvm. För mig låter det som en galet dyr investering som ska göras flera år i rad? Mvh Göte
4 svar · 5,1k läst
C
Carbonara84: [citat] Det kommer få ordning på den blöta gräsmattan, och fallet är mer än tillräckligt. Jag hade däremot grävt lite djupare, så att makadam och dränrör hamnar under matjorden, om det nu inte är jättetjock med jord då. Bredden brukar bli vad skopan är bred men 30cm hade räckt.
1 svar · 2,3k läst
L
Lutte: Får liknande symptom på ett område av min gräsmatta om det här varit ihållande fuktigt väder och jag inte har lyckats hålla den så kort den är van. Mest troligt är det en kombo av fukt och syrebrist som gör det. Luktar lite ensilage.
4 svar · 3,6k läst
·
yonna
yonna: Jag sådde Skånefrö Villa Lyx för ca 13 år sedan. Det har utsatts för tunga hundlekar och ett antal barnbarn dvs slitis hårt. Själva gräsmattan är numera ganska gropig då jag inte underhållit den vidare bra. Har dessutom tidigare klippt den alltför hårt med uppsamlare - inte bra. Efter de senaste två somrarna med bevattningsförbud har mattan klarat sig mycket bra även om den just
20 svar · 27,1k läst
·
T
Thomas': TS, hur gick det? Kom det upp gräsfrön på våren? Var det många som klarat sig eller fick du så om en del?
14 svar · 24,1k läst
·
A
Axel Svensson: [citat] Tack!
3 svar · 3,5k läst
·
A
3 svar · 3,5k läst
·
En apelsin
En apelsin: Jag kan såklart inte svara på vilket ansvar en byggare har för att färdigställa tomten. Om ni har avtal på hela tomten, så bör de såklart ordna detta åt er, men det är bara du som vet vad som är skrivet. Däremot vet jag hur du gör för att anlägga en mindre gräsmatta. Hyr en jordfräs för att vända jorden på den yta som ska planteras. Om det är en liten yta är går det ganska
1 svar · 2,8k läst
P
Phasio: Du kan höstgödsla Florovit höstgödsel. Du kan även sprida ut ferrogent järnsulfat. Kalka går också bra nu på senhösten vart annat eller vart tredje år. Även bra å höja klipphöjden på gräsklipparen med. Så övervintrar den bättre.
2 svar · 1,7k läst
Östlund
Östlund: Vissa anläggningar säljer även gräsmattejord.
7 svar · 2,5k läst
·
J
joho_swe: För ogräsbehandlingen kan du ta en titt i den här tråden. Där finns många bra tips. https://www.byggahus.se/forum/threads/mcpa-mot-svart-ograes-i-graesmattan.257238/page-25 För mossan funkar järnsulfat väldigt bra.
7 svar · 3,8k läst
·
C
crazytok: Köp en 435x från husqvarna så kommer den klara det galant! (y):D Var på skara sommarland i somras där dom hade en sån som klippte i en avlång hög och BRANT backe! Såg helt galet ut hur den körde i den branta slänten.... men den klarade det hur fint som helst. Blev extremt imponerad!
21 svar · 19,0k läst
·
S
snickar: Har rullat gräs i december när det var kris på ett jobb. Gräset klarar sig alldeles utmärkt, börja växa sedan när det blir varmare.
10 svar · 5,3k läst
M
Maximarcus: [citat] Du bör få bort så mycket ogräs som möjligt, helst allt. Det som rotat sig kommer att tränga upp genom eller mellan gräsvåderna om du inte först tar bort det. Det smidigaste jag har hittat för att rensa detta är en gångskyffel. Med den behöver man inte ligga på alla fyra och rensa och man kommer även att få upp sten som ligger ytligt.
6 svar · 1,5k läst
hevi
hevi: Jag är personligen ingen fan av jordfräs då det dels blir en massa klumpar med gräs som oftast gör det extremt tidsödande att få ytan drägligt jämn efteråt. Sen drar fräsningen upp djupare liggande ogräsfrön till ytan som då börjar gro. Den metod som jag tycker ger i särklass minst ogräsproblem är denna (som jag kört med ett antal gånger med mycket lyckat resultat): 0. Vänta
4 svar · 2,8k läst
·
svartöra
svartöra: Det finns något som heter rödtrådssjuka, https://www.byggahus.se/forum/threads/roedtradssjuka.298206/ Det kanske är en möjlighet.
1 svar · 4,7k läst
·
R
RHdstrm: Det där är svampangrepp. Antagligen för att det varit varmt och fuktigt ett tag och gräset inte fått möjlighet att verkligen torka ut. Ser ut som "dollarspot". Skulle inte börja med starkare konstgödsel utan fokusera på att återfå balansen i jorden (öka mikrolivet med snälla bakterier och svampar) genom organiskt gödsel, toppdress eller kompostjord samtidigt som jag hade stödsått.
17 svar · 3,8k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.