V vedklyv skrev:
Absolut ska du plocka dom, då kan du göra maskrosvin, det är gott om det får jäsa färdigt.
Jag tar bort maskrosorna här hemma så gott det går. Då blir det lite färre frön.
Jag har just bett en granne om lov att plocka maskrosblommor på deras obesprutade äng. Jag har gjort maskrosvin några gånger och det smakar mer. Men rensningen är ett helsickes jobb: allt det gröna skall bort! Annars smakar det bittert. Det tar flera timmar att rensa maskrosblommor till 10 liter vin. Ett knep är att ta lite i taget och lägga det rensade i några askar i frysen, löst packat. Det fungerar också för andra smakliga användningar av de nyutslagna blommorna.

Maskrosvin, humlor med mera... Bara en ursäkt för att vara lat och inte ta hand om sin gräsmatta :crysmile:
Blommor i rabatten, gräs i gräsmattan.

• Haha
Nalleman64
  • Laddar…
N
1 markus1 skrev:
Maskrosvin, humlor med mera... Bara en ursäkt för att vara lat och inte ta hand om sin gräsmatta :crysmile:
Blommor i rabatten, gräs i gräsmattan.
Larv!

• Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
Finns inte på bolaget.. Kan undra varför när det finns hur mycket maskrosor som helst.

raveper raveper skrev:
Finns inte på bolaget.. Kan undra varför när det finns hur mycket maskrosor som helst.
Svaret står i inlägg #46; det är för jobbigt att plocka endast de gula stråna från blomman. (Minns att vi hjälpte mamma med det när jag var liten och hon skulle göra maskrosvin. Ett j-a jobb helt enkelt!)

Hade det varit gott skulle någon uppfunnit en maskin för det..

Svaret på trådens ursprungsfrågeställning är enligt mig: ja.

Som någon skrev tidigare i tråden tar maskrosor över fullständigt om de får sprida sig fritt, en gräsyta blir helt utarmad till slut. Så att helt strunta i dem är inte så lyckat om man inte gillar döda ytor.

Sen om man måste plocka bort varenda en som tittar upp på tomten får väl anses vara en fråga om personlig smak och respekt för andras. Har man en granne som ömmar starkt för sin pedantiskt skötta tomt och gräsmatta så kanske man kan visa respekt genom att se till att inga maskrosfrön flyger över tomtgränsen. Om man själv gillar de gula blommorna kan man ju se till att knipa av dem innan de blir flygfärdiga frön och informera grannen om att man ämnar använda sig av den tekniken.

Personligen gillar jag renodlade områden i trädgården. Häcken ska bestå av häckplantor inte självsådda andra växter, i rabatterna ska det vara de växter frun planterat och gräsmattan ska bestå av det gräs jag valt. Jag anser alltså att ordet Ogräs stämmer väldigt bra.

Jag har testat både manuell bekämpning (Fiskars ogräsjärn) av maskrosor samt kemisk (Dicotex) och kan rapportera att både metoderna fungerar väl. Första sommaren med huset plockade jag kanske 20 maskrosor varje dag, hela sommaren. Andra sommaren kanske 10/dag. Sen fick jag tag i Dicotex och nu plockar jag max 30 per säsong! Ingen av våra grannar älskar maskrosor, så vi hjälps åt lite med tips och råd samt ibland plocka där det är svårt att komma åt från den egna tomten.

Jag skulle nog störa mig lite ifall någon av grannarna helt struntade i maskrosorna eftersom jag tycker att det ser ovårdat ut...men jag känner att jag har ett system som fungerar, så jag skulle inte vara så orolig för spridning och vår tomt skulle nog te sig som en grön oas bredvid den gula öknen.

• Gilla
Litengubbe och 3 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.