Eric Öbo
Eric Öbo: [citat] Och det bästa är enligt min erfarenhet att göra både och. Järnsulfat gödslar också till viss del och gräset blir vackert mörkgrönt! Just det, riv inte bort mossan när den har dött utan låt den multna bort, annars är risken större att den kommer tillbaka.
19 svar · 9,4k läst
·
Gwlyddyn
Gwlyddyn: Verkar som fanskapet inte gillar Dicotex. ;) [bild]
7 svar · 12,0k läst
·
M
mossmasaker: [citat] Har du bara några enstaka så är det bara att plocka bort dem för hand. Att bränna dem med övergödsling skulle jag absolut inte rekommendera. Vill du punktbekämpa så kan du använda Roundup, men tänk på att det dödar allt som det träffar.
3 svar · 3,7k läst
·
Dalbotant
Dalbotant: Jadå. Det kanske blir gulare fortare när det är torrt men det kommer klara av att leva där. Bifogar en bild på vad som en gång var en grusgång... Från där jag tar kortet ut till vägen är den gamla ingången där det var en fin grusgång kantad med rabatter när jag köpte huset. (Eller nej, det var det inte alls för huset hade stått tomt i några år men ursprungligen så var där
1 svar · 1,9k läst
·
A
Abies koreana: Kompostjord som brutits ner av trädgårdsavfall är inte särskilt näringsrik, det är ett allmänt missförstånd så den kan absolut inte bränna någon växtlighet. Kompostjord är i första hand mull som är viktigt vid all odling. Den är varken sur eller basisk utan har ett neutralt pH värde. Möjligen är komposterat matavfall mera näringsrikt.
4 svar · 2,5k läst
R
RHdstrm: Det går även att använda strö/halm som förmultnar efter en tid. Känns mer miljövänligt också med tanke på vad det kostar att tillverka/framställa naturtorv.
3 svar · 7,5k läst
A
AntonAnimalen: Av egen erfarenhet, ta inte gratis massor. Stor sannolikhet att få med alldeles för mycket oönskat ogräs.
2 svar · 4,1k läst
·
V
Villa1949: [citat] Jag fick liknande där gräset bränt pga av att det låg brunnslock under, så det var inte tillräckligt tjockt jordlager över locken för gräset.
9 svar · 5,6k läst
·
Östlund
Östlund: I dom djupaste svackorna så kan du dressa i omgångar. Kanske 5mm/gång var 2-3 vecka (:
4 svar · 7,1k läst
S
Sussie_b: [citat] Tack för svar! Vi har vänt allt för hand och ska lägga på toppdress och gräsfrö i helgen. Har testat på en liten yta och det verkar fungera bra.
2 svar · 3,3k läst
·
Bart
Bart: 6 kubik i tre högar krattar du mer ut än flyttar runt. Det är inget att oroa dig över, till och med jag med övervikt, högt blodtryck och kondition som en lungsjuk flodhäst petade ut 20 kubik över fem dagar med skottkärran. Köp hem lite extra god öl som står i kylen som en belöning efter varje pass så har du ett tydligt mål med dagens arbete. Då går det undan vettu.
30 svar · 6,3k läst
·
S
Sbbblom: Någon som vet vad detta är? Växer ingen svamp i ringarna
0 svar · 1,5k läst
·
E
etompau: https://www.letmerepair.se/se/endcustomer
1 svar · 866 läst
M
Micke_xyz: [citat] Den där är tämligen död och kommer knappast försvinna av sig själv.
5 svar · 2,3k läst
·
Stefflo
Stefflo: [citat] Jag kommer lägga om min gräsmatta i September men jag har 400m2 Har fått pris på 95 000 kr men då är det även ca 15 m2 stenläggning som ligger i det priset. Det som ingår är borttagning av allt gammalt gräs och bortforsling av det, på med ca 7 cm ny jord och utjämning av allt och sen utrullning av ny gräsmatta. Det kommer säkerligen bli lite billigare då vi nu har gått
2 svar · 5,1k läst
·
Silver78
Silver78: Har du både skuggsida och solsida på tomten kan det vara bra att ha en sort som är anpassad efter det. Min gräsmatta körde jag med en sort där det var mycket sol och en annan där det var mer skugga för att slippa tråkig mossa och annat. Du kan luckra upp där det är glest med en kratta och strö på för hand. Ta 40% mer än vad anvisning ger. Frön har en tendens att både torka ut
3 svar · 2,3k läst
·
trähandtag
trähandtag: Håller med! Släng ut med spade i ett något så när jämt lager. Om sanden är blöt låt den torka innan sanden arbetas ned, med kratta, sopborste.
7 svar · 5,5k läst
mg765
mg765: MCPA mot svårt ogräs i gräsmattan: https://www.byggahus.se/forum/threads/mcpa-mot-svart-ograes-i-graesmattan.257238/
1 svar · 16,8k läst
R
Rickard Ohlin: Svarar mig själv, vi fick 15 mm på 20min igår (totalt 30 mm på 5h) En torr gräsmatta står under vatten då.... Kanske skulle planterat ris istället.
22 svar · 16,8k läst
M
mossmasaker: Då tror jag att det är hög tid för en vertikalskärning. Här i Skåne har det varit torrt, så nu är ingen bra tid för vertikalskärning här i alla fall. Jag skulle vänta till hösten och göra det. Regnet hjälper då också till att vattna vid efterföljande stödsådd. Det går ju att vertikalskära utan att stödså, men då vertikalskärning brukar rycka med även en hel del önskat
3 svar · 5,0k läst
·
tttomten
tttomten: [citat] Är förbjudet i Sverige för privatperson så fulimport gäller, jag köpte från Agarking. Det sprayas med fördel. Sök på forumet och läs mer i tex denna tråden https://www.byggahus.se/forum/threads/mcpa-mot-svart-ograes-i-graesmattan.257238/
9 svar · 8,1k läst
·
Bart
Bart: 1. Stor uppsamlare. Vid långt gräs lägger jag just nu mer tid på att tömma uppsamlare än att klippa känns det som. Ska gå att växla mellan uppsamlare och mulcher. 2. Drivning. 3. Så stor klippbredd som möjligt. Gärna att kniven går utanför hjulbredden. Blir enklare att klippa mot kanter mm. 4. Så tyst som möjligt. 5. Enkelt att ställa in höjd på klipphöjd, vinkel på handtag,
5 svar · 2,5k läst
4integration
4integration: Tack för tipsen @mutalisken - vill inte gärna höja gräsmattan för mycket men kan nog vara idé att strö på lite mull i höst tillsammans med gräsfrö. Har nog lite för ömtåliga gräsfrö tror jag
2 svar · 2,2k läst
·
R
Rowah: Här i Östersund ligger matjorden på ca 200 kr/m3 enligt denna blocketannons. https://www.blocket.se/jamtland/Matjord_86391628.htm?sa=1 Om det är bra eller dåligt får någon annan tycka till om :D Spontant brukar ju dock frakten nästan vara dyrare än det som fraktas många gånger.
1 svar · 1,6k läst
M
Maxoz: Hej! Efter altanbygge har jag en del grus samt markduk över. Jag tänkte använda detta för att avgränsa mellan gräsmatta och hus. Min fråga är, om man inte vill spendera några större pengar, vad är bra/snygga alternativ att gränsa av gräsmattan med? Vill gärna kunna köra gräsklipparen över gruset och så ”ren” avgränsning som möjligt! Enbart gräva + markduk? NTR A regel?
0 svar · 3,4k läst
BirgitS
BirgitS: För hård mark behöver luckras upp, att låta den frysa sönder som Claes beskrev är ett bra sätt men det går förstås att blanda upp den med grovt material också. Det är skillnad på att ha fiberduk längs en kant och ha det under hela gräsmattan på 10 cm djup, samt det är skillnad på något år och 10 år. Ska gräset överleva en torr sommar så behöver det nog ha rötter som är
6 svar · 3,4k läst
tensiden
tensiden: Yonna är rätt ute ovan. Jag var med i en undersökning som gjordes av just detta och fick i labbsvaren ut att min aska innehöll betydligt mer kadmium än jag trodde. Har inte siffrorna här nu, men efter den analysen har jag slutat sprida aska nära ätliga växter.
9 svar · 9,9k läst
HasseTeknik
HasseTeknik: Kolla med någon närbelägen golfbana.
1 svar · 5,2k läst
catherineb
catherineb: [citat] Vi har sått själva, jorden kommer från en firma i stan.
4 svar · 3,8k läst
·
Sommartorparn
Sommartorparn: Kvickrot gillar inte regelbunden klippning så den kommer försvinna med tiden.
6 svar · 4,4k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.