nyvillaägare
Har sett en konstgjord gräsmatta som man lägger ut och som växer av sig själv det finns flera företag som har den men jag undrar om någon prövat det och om det går att lägga gräs på en helt plan med detta? Kan fråga leverantören men tar hellre ett svar från detta forum.

Vad menar du med "konstgjord"? Odlad eller syntetisk ? Om det är den odlade, så fungerar det för det mesta bra att a) göra underarbete, b)rulla ut gräset, c) vattna vattna....... d) klippa och använda.

Är väl en prisfråga ( beroende på ytan ) och vilken grästyp man vill ha.

Om den är syntetisk, så kommer den inte att växa något alls, utan vara lika hela tiden.

nyvillaägare
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Vad menar du med "konstgjord"? Odlad eller syntetisk ? Om det är den odlade, så fungerar det för det mesta bra att a) göra underarbete, b)rulla ut gräset, c) vattna vattna....... d) klippa och använda.
Den är tydligen odlad och växer av sig själv med lite bevattning. Är det riktigt gräs?

nyvillaägare
På rulle

nyvillaägare nyvillaägare skrev:
På rulle
Jag det är riktigt gräs. Odlaren har en åker, där han gör underarbete, sår , vattnar och klipper. När den är tillräckligt tät, så skalar man av gräs och rotsystem och gör rullar, som säljs.
Det man får se upp med är väl främst gräs-typen/sorten, så att den passar för ändamålet ( nötning, växtsätt m.m.).
Jag lade hela min lilla trädgård med "färdig" gräsmatta och nu efter 40 år, kan jag konstatera att underarbetet är viktigt ;), samt att grästypen jag valde inte passar riktigt överallt.

Vi pratar alltså om rullgräs? Det finns ju en variant till där man rullar ut en fröbädd som gror efter bevattning också.

• Gilla
nyvillaägare
  • Laddar…
F
Den är tydligen odlad och växer av sig själv med lite bevattning. Är det riktigt gräs?
Det är ju inte plast. Växer det så är det rimligtvis gräs.

För tex fotbollsplaner finns det hybridgräs mer blandat riktigt gräs och konstgräs men det är nog inget för hemmabruk.

Gräs på rulle är en helt vanlig gräsmatta som etablerad väldigt fort. Exakt samma skötselkrav som en vanlig gräsmatta med bevattning, gödning, klippning.

Etableringen är kritisk med mycket stort behov av vatten under ca två veckors tid men man bör ha koll på det i minst en månad, det är slltså inget som hade blivit bra eller ens genomförbart under denna sommaren. Jag hade satsat på slutet av Augusti.

Gräset skall rullas ut samma dygn som det levereras och allra helst inom 4-6 h. Underlaget med rätt material samt hur jämnt detta är sätter nivån på gräsmattans förutsättningar för framtida kvalite. Kostar ca 30-35kr/kvm om jag inte minns fel.

Du kan kolla på turfman.se för att läsa på lite men det finns många leverantörer.

• Gilla
nyvillaägare
  • Laddar…
Allt gräs växer av sig själv om det får vatten i form av regn eller bevattning.

Har precis anlagt en liten gräsmatta, inte mer än 30 kvm. Jag sådde och la fiberduk över, vattnade med slang tre minuter morgon och kväll och tre veckor senare har jag en gräsmatta som är så fin. Nu har det varit gynnsamma förhållanden, men gräs behöver bara några plussgrader för att växa.

F
SysterNett SysterNett skrev:
Allt gräs växer av sig själv om det får vatten i form av regn eller bevattning.
Nej, konstgräs växer inte.

Hur hade det gått att nyanlägga med din metod i sommartorkan om det varit 4-500 kvadratmeter istället? Den värmen och avsaknaden av regn vi haft sen Maj är inte rätt klimat för nyetablering av gräsmatta, varken sått eller på rulle.

F fsn skrev:
Nej, konstgräs växer inte.

Hur hade det gått att nyanlägga med din metod i sommartorkan om det varit 4-500 kvadratmeter istället? Den värmen och avsaknaden av regn vi haft sen Maj är inte rätt klimat för nyetablering av gräsmatta, varken sått eller på rulle.
Du har helt rätt. Att få fram ironi i text kan vara svårt.

Vad jag menar med min beskrivning är att om man, med det väder vi har nu, anlägger en gräsmatta så är möjligheten att lyckas mycket bättre...;)

nyvillaägare
Det är nedbrytbart cellulosa material på en matta man lägger ut där gödsel och frön har in-planterats på något sätt. Det är inte någon riktigt odlad gräsmatta som rullats ihop utan denna måste ha producerats på fabrik skulle jag förmoda.

nyvillaägare
Det är nedbrytbart cellulosa material på en matta man lägger ut där gödsel och frön har in-planterats på något sätt. Det är inte någon riktigt odlad gräsmatta som rullats ihop utan denna måste ha producerats på fabrik skulle jag förmoda.
Sen efter några veckor ska det blivit en riktig gräsmatta som en riktig gräsmatta.

Nackdelen är ju att den är dyrare än färdig gräsmatta på rulle, fördelen är att den är lättare att jobba med.

nyvillaägare
Stefan N Stefan N skrev:
Vi pratar alltså om rullgräs? Det finns ju en variant till där man rullar ut en fröbädd som gror efter bevattning också.
Den är det nog jag tänker på.

nyvillaägare
Stefan N Stefan N skrev:
Nackdelen är ju att den är dyrare än färdig gräsmatta på rulle, fördelen är att den är lättare att jobba med.
Vad är rimligt pris för kvadraten om man väljer riktigt gräs?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.