2 000 läst ·
11 svar
2k läst
11 svar
Golv på kallvind
Kallvind som ska användas till förvaring. 120cm mellan reglarna. Ca 40 kvadrat. Vad är bättre att använda till golv vad tänker både hållbarhet och pris. Golvvärmeskivor (620x1800x22) som jag kan få för runt 8000 eller råspont (eller något helt annat?). + behöver vi bygga extra reglar för att golvet inte ska svikta?
Hade kört 23x120 råspont. Kan bli lite svajigt med cc1200 men fullt ok för lite förvaring på en kallvind.Jamnoran skrev:
Kallvind som ska användas till förvaring. 120cm mellan reglarna. Ca 40 kvadrat. Vad är bättre att använda till golv vad tänker både hållbarhet och pris. Golvvärmeskivor (620x1800x22) som jag kan få för runt 8000 eller råspont (eller något helt annat?). + behöver vi bygga extra reglar för att golvet inte ska svikta?
Absolut inte tryckt trallvirke. Vill du komma upp i stabilitet så använd hyvelspont 28-34mm tjocklek.
Nu har jag läst på om impregnerat ... och idag används kopparbaserade impregneringsmedel som INTE är skadliga.
Rekommendation att inte använda impregnerat lever kvar från tiden då numera förbjudna medel (så kallade CCA medel) användes
Rekommendation att inte använda impregnerat lever kvar från tiden då numera förbjudna medel (så kallade CCA medel) användes
Nej impregnerat virke hör inte hemma som byggnadsmaterial till ett hus, lukter och gaser kan lätt ta sig in i bostadsutrymmen från en kallvind. Det finns obehandlat 28mm virke så finns absolut inget behov av att ta in trall på vinden.M MrDizzy skrev:
Det är ju en baserat på dels gamla rekommendationer (från CCA impregneringstiden) samt en fråga om kostnad & tillgänglighet med.surris skrev:
Att bara lägga lite impregnerad trall (ej gamla trall då) på en kallvind för att ha golv för förvaring för att det blir smidigast & ev billigast som privatperson ser jag inga problem med.
Ja det finns annat man kan använda sig av , men frågan är hur mycket mer det eventuellt kostar samt hur smidigt det är att få tag på.
Eller som TS är inne på att regla upp lite extra.
Personligen skulle jag nog då jag tänker efter regla lite extra, då jag inte gillar att det sviktar som nästan allt kommer att göra om man inte reglar extra då det är cc 120cm
Vilken trätyp jag skulle använda mig av beror på hur mycket material jag har hemma redan samt vad totalt kostnaden blir
Jag la 45-reglar tvärs takstolarna. Ovanpå dessa vanligt golvspån 22mm där man går, med lite luftspalter mellan skivorna. Jag la vanlig spånplatta 12 mm in mellan takstolarna för att kunna placera lådor och en massa mök på. Det har funkat i 15 år nu.
Luftspalter är viktigt. Om man har något läckage så kan varm fuktig luft stiga upp och blöta ner undersidan på spånet. med lite ventilation så undviks det (Egen erfarenhet, hade satt en spott som inte var helt tät uppåt).
Luftspalter är viktigt. Om man har något läckage så kan varm fuktig luft stiga upp och blöta ner undersidan på spånet. med lite ventilation så undviks det (Egen erfarenhet, hade satt en spott som inte var helt tät uppåt).
Klicka här för att svara