Mattias Andreasson
Mattias Andreasson: Vinylklick är ett otroligt praktiskt golv i ett kök, rengöra med starka medel och mycket vatten är inget problem, inga fogar som blir skitiga och dom två gångerna min diskmaskin fått spel och dumpat ut 5 liter vatten på golvet så har allt legat kvar uppe på golvet och bara behövt torkas upp. Bortsett från en kniv som gjorde ett 5cm långt streck i en planka så har allt som tappats i
6 svar · 992 läst
K
Kvart: Vad tror ni dessa fläckarna är? Hittades under parkettgolv.
0 svar · 378 läst
·
B
Bea_E: [citat] Vi använde Pallmann X Pure (2-komponentslack). Minns inte om vi tog två eller tre lager. Oavsett så är vi inte nöjda tyvärr. Rent visuellt är det fint, men det blir extremt lätt repor. Slitstyrkan är inte ALLS så som den säljs in enligt oss.
2 svar · 2,1k läst
·
M
Magnus Olsson4888: [citat] Kul att höra! Fruktansvärt jobb det där, men skönt när det blir klart! 😁👍🏼
5 svar · 1,5k läst
anders07
anders07: [citat] Tanken är ju att det ska vara ventilerat med en fläkt, men TS skriver "Allt utom fläkt. Det blev dyrt.", så det känns ju inte så... Att bara bygga det som en "låda" känns ju rätt dumt då ev. fukt kommer att stängas inne under golvet och orsaka påväxt om/när det blir för fuktigt... Idén med ventilerade golv (Nivell, Granab, Subfloor) är ju att skapa "kanaler" som man suger
2 svar · 3,7k läst
·
A
arne: [citat] Jag installerade Granab golv i min gillestuga för ca 15 år sedan. Köpte rör från Granab men tyckte fläkten var onödigt dyr. Köpte en fläkt från Soliduct och kopplade in, har funkat fint sedan dess
2 svar · 1,5k läst
A
ati: Varierande kvalitet mellan olika tillverkare med, värt att inte gå på det billigaste alternativet som ofta då är bankgolv istället för klickgolv
5 svar · 1,4k läst
·
R
Rishlish: Hade precis samma förutsättningar hos oss, åkte till en mattläggare och frågade om han hade några spillbitar liggande som jag sen lappade i tomrummen och resultatet blev bra :)
7 svar · 1,6k läst
·
Roga1337
Roga1337: Hej, vet inte hur pass noga på höjden det behöver vara. Men i mitt Biorum la jag ventitexduk, Platon Multi, Stegdämpsmatta, 22mm härdad Spånskiva samt nålfiltsmatta ovanpå..(med ventilerade kabelkanaler som Golvsockel) https://www.xlbygg.se/media/page_attachments/Monteringsanvisning_2020-06_Vers-1_2_t8fifgY.pdf [bild] [bild]
1 svar · 1,2k läst
·
Demmpa
Demmpa: Vi har passivt ventilerat golvsystem med 45 mm isolering, golvsystemet bygger ca 10-15 cm (ojämn betongplatta). Edit: https://www.byggahus.se/forum/threads/sprickor-i-kaellargolv-av-betong.335805/post-3209975 https://www.byggahus.se/forum/threads/ventilerat-golv.326967/post-3094995
3 svar · 1,0k läst
·
J
Josth: Nålfilsmatta direkt på betongen kanske går?
3 svar · 1,7k läst
·
T
tergo: kanske https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/farg-och-fog/fortunning-och-rengoring/rengoring/silikonborttagning-623045/ eller testa med ättika någon påstår att det funkar
3 svar · 939 läst
T
Trollskidan: Jag fixa ett sådan rum La platonmatta på golvet sedan spånskiva för vi skulle ha nålfilt. Med luftspalt runt om de blev kanonbra, källarlukten försvan.
17 svar · 3,6k läst
BirgitS
BirgitS: Oxalsyra är ett blekmedel så du kan pröva med det, blöt en bit hushållspapper med oxalsyran och lägg ovanpå en fläck. Men pröva först på ett undanskymt ställe utifall att golvet skulle reagera konstigt pga. ytbehandlingen.
2 svar · 3,2k läst
·
R
Rickard.lj: Platonmatta, 35mm hård rockwoll , fiberduk, armering , vattenrör, golvspackel 35mm , microcement
3 svar · 2,1k läst
E
E.Gronlund: [citat] Okej, tack för svaret. Jag blev så fundersam om just det spacklet gjorde att det behövdes. Men då var det kanske just på trä de menade.
4 svar · 1,5k läst
·
prototypen
prototypen: Typ 10 cm bred bit av överbliven spånplatta, tjock plywood eller något annat skivmaterial som lim biter på. Protte
3 svar · 1,2k läst
·
B
BaconRoffe: Löst! Tog ner OSB-skivorna och drog ner skruv enligt pilarna på bifogad bild längst med väggen. Även knarret i rummet på andra sidan väggen försvann. 👍 tack
4 svar · 2,0k läst
·
H
Hsta: [citat] Tack för dina kloka och peppande svar! Det uppskattas.
31 svar · 4,8k läst
·
V
Villa Berg: [citat] Åh tack, det där ser lovande ut. Kul nu ska jag rita mer 🙏
7 svar · 567 läst
·
A
Anna Mitchell: [citat] Hej! Vad använde du springorna? Har du fogat med Casco s40?
18 svar · 19,3k läst
·
T
Tobias Cederlund: Vill gärna ha något naturligt under den 14mm parkett som ska läggas pga flera anledningar. Har ingen bra erfarenhet av foam alls. Sviktar för mycket, blir sprött, trycks ihop med tiden. Har kollat in korkunderlag 3mm och Hunton Silencio 5mm (hittar ingen ljuddata hur mycket det reducerar) men såg att ett liknande material från Logoclic (Eco wood) inte rekommenderades till golvvärme. Har
0 svar · 705 läst
B
BSOD: Är det 3-4mm material i ytskiktet låter det som slipbar parkett. Jag tycker bilderna ser ut som parkett. Laminat (I alla fall de jag sett) brukar väl vara 0.5-1mm ytskikt? Sedan kärnan. Minsta lilla grövre repa brukar ju ta sig igenom ytskiktet, och därmed vara omöjligt att slipa med bra resultat.
9 svar · 3,6k läst
·
D
Dilato: Det är i vart fall inte samma träbit, inte en chans så som den sitter nu. Om den är lös, går det att vända på den?
1 svar · 1,0k läst
·
nino
nino: Nja det brukar vara svårt... Du måste ju ner ända till träet, sen får man kanske tunna ut lacken med vatten och prova lacka ut tunnt mot kanterna. I värsta fall får man slipa av med 100-120 nät och lacka hela golvet en gång efter bättringen.
1 svar · 1,5k läst
·
P
Porsche84: [citat] Vi gjorde samma, tunn spånskiva som skruvades och limmades fast, värmen går igenom bra.
7 svar · 5,2k läst
josefin1981
josefin1981: [citat] Hej ! Jag har också renoverat några minigolfbanor o har nu samma fråga som dig Så nu undrar jag vad du använde för lim om jag får fråga 😊
1 svar · 1,8k läst
A
Andy82: Lyfter denna tråd Källaren ska få sig ett ventilerat golv och ev. golvvärme (vattenburen). Jag har kontakt med Granab som det lutar åt att jag lägger en order hos. Dock rekommenderar de en tjocklek på 25mm isolering i mitt fall. Visst, jag vill ha så långt golv som möjligt, men då min grovgjutna platta sluttar ca 13-15cm från högsta till lägsta punkt innebär det att jag på större
3 svar · 2,1k läst
petdah1
petdah1: Hej! Är i fasen attlägganytt golv i ett rum med torpargrund. Tänkte byta trossbotten, isolering och golv. Många olika tankar,men min tanke är att ha trossbottenskiva, vindpapp, träfiber-isolering, golvspån ocg parkettgolv. Är det rimligt på en torpargrund eller har jag missat något? Har också funderat på hur man ska göra där golv och vägg möts vid yttervägg och där grundmuren
0 svar · 740 läst
J
JonasGj: Körde oxalsyra i omgångar, upprepade ca 4ggr. Lät det torka och upprepade. Använde mig även lite klorin, vet dock inte om det hjälpte. Körde dock betydligt mer oxalsyra efter första tillfället, till en tjockare smet, lite ögonmått.
5 svar · 2,2k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.