I
SWE_Monstro skrev:
Jag vet faktiskt inte vad det är för golv och har inte haft tid att fördjupa mig i det heller, ännu... men det börjar dra ihop sig för renoveringen även i de rummen nu....

Har tagit två bilder, inte så lätt att få det realistiskt, så bilderna är naturligtvis lite felvisande... men de är ändå ganska representativa..

Den först bilden är från biblioteket (den gulare med smala plank) och det är detta golv jag vill ljusa upp och få blekare, lite mera som bild två, som är från vardagsrummet.

kanske dessa bilderna kan ge bättre förståelse för hur jag ska göra?

Orsaken till att golven har olika färg är inte bara behandlingen. Det är materialet oxå som inverkar. Det till vänster är en kvistig gran. Det till höger är mindre kvistig fur. Det förra är mer kådrikt än det senare och kådan gör att virket under lacken gulnar. Man brukar därför blanda i 10-15% vitpigment i lack som man stryker på gran för att det inte ska gulna. Därtill gulnar all lösningsmedelsbaserad lack i stort sett med tiden. Endast vattenbaserad lack klarar sig bättre.


Nu har det redan gulnat och för att du ska få det ljusare (om det nu är lackat ovanpå och vi pratar om en genomsynlig behandling) så är först en slipning ner till trären yta erforderlig. Sen kan du välja mellan att lacka med en lösningsmedelsbaserad lack med tillsats av vitpigment för genomsynlig behandling, alt. att lacka med en vattenbaserad golvlack utan vitpigment. Det finns oxå alternativet att vitlasera golvet för att efteråt stryka ett skyddande lager med vattenbaserad lack, men en lösningsmedelsbaserad lack har oftast större slitstyrka.
_______________
Byggaren
 
Inte så mycket mer att tillägga alls på Byggarens inlägg. Där verkar materialkunskapen finnas. Vill därför av eget intresse fråga om även "rödheten" i kärnvirket hör kanske till furan färg, Byggarn?
 
I
Anders_Roslagen skrev:
Inte så mycket mer att tillägga alls på Byggarens inlägg. Där verkar materialkunskapen finnas. Vill därför av eget intresse fråga om även "rödheten" i kärnvirket hör kanske till furan färg, Byggarn?

Jepp! Kärnvirket blir på de flesta barrträslag rödfärgat med få undantag. Det är hartsen i veden som framkallar det. Riktig (äkta) kärnfur kan t.o.m. slå över mot brunt när den blir äldre. Jag har ett par plankor/bräder sådant liggande i mitt virkesförråd. (De är guld värda för min del eftersom de är över 100 år gamla och jag säkert inte kommer att bli så gammal, tillvaratagna efter rivning av en ladugård. Känns rejält tunga oxå.) Sådant virke finns inte att få tag i i dagens sågverksproduktion. Träden har troligen växt upp norröver (där träden växer långsammare) och varit 50-60 år gamla när de föll för yxan eller sågen.

Men du kan även hitta rödved hos lärk, som är ett annat barrträ. Även i amerikansk fur (Oregonpine och Redwood) och eneträ.


Vill du ha eller framhäva en djupare lyster, ska du använda en lösningsmedelsbaserad golvlack som heter Glitsa (vet dock inte om den går att få tag i längre). Då mörknar inte rödveden.
_________________
Byggaren
 
SWE_Monstro SWE_Monstro skrev:
Jag vet faktiskt inte vad det är för golv och har inte haft tid att fördjupa mig i det heller, ännu... men det börjar dra ihop sig för renoveringen även i de rummen nu....

Har tagit två bilder, inte så lätt att få det realistiskt, så bilderna är naturligtvis lite felvisande... men de är ändå ganska representativa..

Den först bilden är från biblioteket (den gulare med smala plank) och det är detta golv jag vill ljusa upp och få blekare, lite mera som bild två, som är från vardagsrummet.

kanske dessa bilderna kan ge bättre förståelse för hur jag ska göra?
Hej! Vad använde du springorna? Har du fogat med Casco s40?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.