K
klimt: [citat] Dolt fel är det knappast, enkelt att upptäcka vid en undersökning. Om det är er egen besiktning som köpare kan ni framföra klagomål. Om det är säljarens besiktning så går inte det. Vilket som är det bra om ni utreder vad det beror på, flera råd i denna tråd.
17 svar · 21,7k läst
·
Demmpa
Demmpa: Vad ska det vara för golv? Klinkers? Parkett? Passivt ventilerat uppreglat isolerat golv med golvvärme är kanske ett alternativ.
1 svar · 3,7k läst
S
sturnus: [citat] I'm afraid you won't be able to cope with a uniform floor if you have trouble dealing with an uneven subfloor.
13 svar · 4,9k läst
Andreas_kalmar
Andreas_kalmar: 0.15-020 kg per m² +10% vatten första stryket inte blanda allt och det måste vägas när du blandar så 10kg bör räcka till 2 gånger
29 svar · 17,9k läst
·
J
JohanLun: Även i tex ett badrum är det väl vatten under plattorna. I badrummet kommer vattnet uppifrån, i källaren underifrån. Men klinker är inte en tät konstruktion.
2 svar · 3,8k läst
·
S
sturnus: [citat] To slide out the glass and replace it with sheet metal - it may work. Replacing panels, especially parquet ones, is not a good idea. I've had this problem a few times and had no difficulty solving it. It depends on the type of chimney. Here it looks like a chimney pipe combined with thermal insulation. This requires the chimney to be raised by 3-5 cm. The problem is stabilizing it for the
30 svar · 44,2k läst
·
T
Thomas_Blekinge: 20+ mm furuplank. Går att slipa när barnen har fått lite hyfs.
1 svar · 1,1k läst
A
AndersS: [citat] De blå fläckarna är inte trä, det är något golvet lagats med. Det är ett lågprisgolv som ts fått och kvalificerad gissning inte köpts i Sverige. Reparerad skada till lågpris.
8 svar · 5,1k läst
·
BirgitS
BirgitS: 1 cm kan man ju inte justera med lumppapp utan då handlar det om masonitskivor och lumppapp. Vissa ojämnheter ska ju golvet tåla enligt anvisningarna så det ska ju inte behöva vara helt plant. Men om gamla golvet svajar och man vill göra något åt det så får man ta upp det masoniten och flytta om sanden så att den återigen blir plan, mycket jobbigt. Eller så vänjer man sig vid det
3 svar · 1,3k läst
·
P
pfk: [citat] Tyvärr inte till hans på denna dator. Men golvet blev grönt och lila när vi lutade det vill jag minnas. Efter några dagar så vare sååå fint igen :D
14 svar · 16,4k läst
·
I
idaj83: [citat] Tack för svar 😁👍
2 svar · 1,7k läst
T
Träpanel123: [citat] Det gick men den satt hårt. Det underlättade att skära i mindre bitar eller remsor.
7 svar · 907 läst
·
K
Kardan79: Hej! Installerade förra året ett undergolv från Subfloor, och ska nästa vecka byta undergolv i resten av huset. Nu har jag lyckats få ett riktigt bra pris på grejer från Nivell, och undrar därför om någon med SÄKERHET vet om skruvverktyget till Subfloors skruvar funkar till Nivells? Jag antar det, men måste veta säkert. Tack på förhand! Mvh Daniel
0 svar · 1,1k läst
J
JonathanFlod: Var några månader sen nu, men allt löste sig finfint. Blev bara skruvat och allt blev väldigt stabilt. [bild] [bild]
3 svar · 2,5k läst
·
F
Fjonken: [citat] Jag hade nog fakturerat runt 20k
5 svar · 1,4k läst
·
C
ChristofferLB: [citat] Aha, det har jag missat. Som du säger är det lika bra att köra på gips då. Tack!
2 svar · 620 läst
M
Moa.Th: Så jag ska snart börja slipa mitt parkettgolv i lägenheten, och har kört fast lite på behandling när slipandet är klart! Jag vill ha ett vitpigmenterat golv, och avsluta med lack. Men vad ska man använda för att få golvet vit? Måste det oxå vara lack, eller kan man köra olja och avsluta med lack? Har kollat på grundlack bona white primer och avsluta med deras golvlack finish. Men
0 svar · 934 läst
Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: Troligtvis för mycket vatten och vispat för lite så det inte blandats ordentligt. När man tycker att man vispat länge ska man ändå vispa lite till typ ;) Det vita är kalkutfällningar av för mycket vatten. Det är väldigt viktigt med vattenmängden och att man vispar ordentligt så det verkligen blandas. Beroende på flytspackel så kan man ibland spela på 0.5 lit men det är från
9 svar · 2,7k läst
·
S
Srixon: Sätt dit en tröskel list och kapa dörren i nederkant. https://www.byggmax.se/tr%C3%B6skellist?store=1315&gad_source=1&gclid=Cj0KCQjwj9-zBhDyARIsAERjds3gHFUhpXxE7UulJ9dv8uOTIAQfQ35-Ks67bvTuMyyUzNt8XQBZ1GQaAuRQEALw_wcB
1 svar · 886 läst
·
Farstatjej90
Farstatjej90: [citat] Jag tvättade trädäcket, sen lutade jag. Luten och lasyren bildar som ett kletigt skum som skvätter överallt. Du behöver skrubba bort det. Man får typ ha rymddräkt och höga gummistövlar. Det är fruktansvärt.
5 svar · 6,8k läst
·
P
Pligg85: [citat] Helt rätt. Man väljer ett sånt golv pga dessa avvikelser och rustika intryck. Flera golv man lagt så säkerställer man att dessa hamnar i synfältet och inte försvinner där man ställer möbler mm. Att lägga en sådan bit åt sidan är ju vansinne. Då finns det billig laminat på Bauhaus så hittar man några perfekta plankor som återkommer om och om igen på samma golv.
6 svar · 2,4k läst
·
P
Pernilla Stenström: [citat] Hej Alfons, jag står i exakt samma situation. Vill ta bort nyvaxad hårdvax. Hur gjorde du det? Funkade det med något annat än att slipa av det? Hälsningar Pernilla
4 svar · 2,9k läst
Tomture61
Tomture61: Den förra ägaren brydde sig inte om att ta bort gamla golvet + var extremt slarvig med passningen . Idealet är att ta bort alla golvlister + kapa lister runt dörrar + lätta på trösklar . Gamla tröskel kan tas bort och ersättas med en tröskelplatta + passbit undertill . Dörr måste då kortas längst ned . För att figursåga en ny tröskelplatta till befintlig dörrpost så
5 svar · 1,8k läst
·
E
ElinTorn: [citat] Vad bra! Det fäster även på lack alltså? Kommer färgen täcka så att man inte ser skillnad på det obehandlade och det lackade golvet?
4 svar · 1,1k läst
·
F
fribygg: Javisst
14 svar · 1,1k läst
·
F
14 svar · 1,1k läst
·
J
Joss87: Hej, Jag är nyfiken på vad du gjorde i slutänden? Vi är lite i samma sits nu och väger alternativen mot varandra.
1 svar · 2,3k läst
M
Maalkl: Mina erfarenheter är att laminatgolv, iallafall billigare sorter, är mycket känsligare för fukt än parkett. Laminat kan resa sig om man torkar med fuktig trasa. Vinylgolv är bäst och tål ju ligga i vatten. Vill man ha bättre motstånd mot fukt med laminat behöver man försegla skarvarna. Finns typ click-guard att köpa.
7 svar · 2,1k läst
·
Probi
Probi: Skapade ny tråd istället.
7 svar · 3,6k läst
·
A
AG A: [citat] Mycket snyggt!
14 svar · 1,9k läst
·
B
Beemer1981: Hej, Jag bor i ett hus från 1983 och i sutterängdelen så har vi ett garage med ett golv målat med vad vi tror är epoxifärg (grönt med flingor). Som många golv från den här tiden så finns det en golvbrunn men fallet är fel vilket tidigare ägare försökt åtgärda på diverse vis, med diverse material och med tveksamt resultat (har både färg och spackel som släpper från
0 svar · 1,2k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.