Jag har en hantverkare här som har börjat lägga ett plankgolv. Plankorna är lagda direkt på ett ojämnt undergolv av trä. Plankorna har han spikat på. Det är nu många sprickor i plankorna och golvet sviktar. Vilka fel kan jag påtala att han gjort? Ojämnt lagt trägolv med spikade plankor, synliga sprickor och ojämnheter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Ledsen
  • Gilla
Mest_ohändig och 2 till
  • Laddar…
D
Jag tycker det ser ut som bräder, inte plankor. Planka är för mig minst 2 tum 6 (sågat).

Du lämnar för övrigt för lite information för att kunna hjälpa till. Har du köpt bräderna? Vilket underlag innebär ojämnt undergolv av trä? Har du betalat honom för att få undergolvet utjämnat?

På bilden ser jag inga sprickor, så det är svårt att säga om hantverkaren gjort något fel, eller om det bara är materialet. I mina ögon liknar det hursomhelst "sekunda", alltså golvbrädor av andrasortering. Typiskt för sådana brädor är, förutom mycket kvist och lite valkant, böjda och vridna brädor. Är de böjda, och framförallt vridna, så förklarat det att golvet sviktar på sina ställen. Särskilt om det är lite ojämnt i underlaget också.
Vidare säger du att hantverkaren "spikar". Gör han verkligen det? Ett sådant golv ska alltid skruvas. Med spik kan du aldrig dra rätt en lite skev bräda.

A AG A skrev:
På bilden ser jag inga sprickor, så det är svårt att säga om hantverkaren gjort något fel, eller om det bara är materialet. I mina ögon liknar det hursomhelst "sekunda", alltså golvbrädor av andrasortering. Typiskt för sådana brädor är, förutom mycket kvist och lite valkant, böjda och vridna brädor. Är de böjda, och framförallt vridna, så förklarat det att golvet sviktar på sina ställen. Särskilt om det är lite ojämnt i underlaget också.
Vidare säger du att hantverkaren "spikar". Gör han verkligen det? Ett sådant golv ska alltid skruvas. Med spik kan du aldrig dra rätt en lite skev bräda.
Ja det är ett flertal långa sprickor och som du säger är det kvist och en del hål. Hantverkaren har köpt brädorna själv. Under brädorna är det ett ojämnt brädgolv, så när du går på golvet sviktar det och särskilt i mitten av golvet.

Man kan se det på bilderna att han spikat fast brädorna i linjer tvärsöver. Vad är bäst att göra nu?

Norrlandet
Vad är det för tjänst du har beställt?

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
Till den typen av golv brukar man ju använda spontade brädor och dessutom skruvar man dem som nämndes tidigare.

De där brädorna är väl inte ens tänkta att vara golv? Ser ut att vara riktigt låg kvalitet och ingen spont.
Ser nästan ut som 145x22 panelbräda

• Gilla
Ossian K Olsson och 5 till
  • Laddar…
VLJ VLJ skrev:
De där brädorna är väl inte ens tänkta att vara golv? Ser ut att vara riktigt låg kvalitet och ingen spont.
Hittade en etikett där det står klädselbräda. Jag är alltså helt lurad?

• Wow
MultiMan
  • Laddar…
VLJ VLJ skrev:
Det stämmer, klädselbräda.

Norrlandet Norrlandet skrev:
Vad är det för tjänst du har beställt?
Golvläggning via Brabyggare…

• Haha
MagicFingers
  • Laddar…
K
Klädselbrädor använder man ju främst utomhus…

Ser mer ut som ytterpanel, möjligen innerpanel för väggar. Golv ska skruvas osynligt i sponten och ha högre kvalitet, reklamera direkt, riv upp och lägg nytt. Betala inte en krona innan det är åtgärdat.

• Gilla
Mest_ohändig och 2 till
  • Laddar…
H Hsta skrev:
Hittade en etikett där det står klädselbräda. Jag är alltså helt lurad?
Är det tänkt att det där ska vara det synliga golvet, inget ovanpå?
Ja då är du lurad eller så är han inkompetent.
Riktigt plankgolv är, även av lägre kvalitet, minst 25 mm tjockt, har finare yta, är spontade och i regel färre kvistar

• Gilla
Mest_ohändig och 4 till
  • Laddar…
H Hsta skrev:
Golvläggning via Brabyggare…
Behövs lite förtydligande vad som du beställt, enbart golvläggning säger inget.
Beskriv i detaljer uppdraget som beställts och överenskommits med utföraren.
Har det gjorts skriftligt eller muntligt?

• Gilla
Paul-Staffanstorp och 2 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
A AndersS skrev:
Behövs lite förtydligande vad som du beställt, enbart golvläggning säger inget.
Beskriv i detaljer uppdraget som beställts och överenskommits med utföraren.
Har det gjorts skriftligt eller muntligt?
Förstår hur du tänker och det skulle vara intressant men hur som helst består inte en golvläggning av klädselbrädor 😱

• Gilla
Mest_ohändig och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.