Byggahus.se

Golvkonstruktionen vid "totalbyte" av go

1. O
    Medlem Nivå 2
    Hej!
    Hur göra med golvkonstruktionen vid "totalbyte" av golv?

Vi skall byta golv (först i ett sovrum) och vi tänkte ta bort befintliga spånskivor och även isolering samt fuktspärren under, då det är kalla golv samt vi misstänker att byggavfall finns kvar under fuktspärren (när vi ändå håller på).
    Det är ett 70talshus med betonggolv (platta) samt träbjälklag (4" golvreglar) ovanpå med bara 5cm stenullsisolering ovanpå en fuktspärr.

Vi tänkte alltså riva bort spånskivorna och isolering samt befintlig fuktspärr för att sedan rengöra betongplattan. Frågan är sedan om vi även skall ta bort befintliga 4" reglar och lägga ett "helflytande" golv cellplast/styrolit?
    Eller behålla befintliga reglar och "tvinga" under en ny fuktspärr (platonmatta med 30cm överlapp) samt styrolit/cellplast mellan reglarna. Frågan är om golvkonstruktionen måste ha dessa reglar fortfarande (det är inga bärande väggar ovanpå, så det borde väl gå?). Skulle helst vilja lägga ett "helflytande golv" (fuktspärr, styrolit och spånskivor) golv. Kommer detta att sjunka något? Hur göra intill väggar med fuktspärren, uppvik?
    Ovanpå detta så är frågan om vi skall ha värmegolv (el då vi har direktverkande el) samt
    15mm parkettgolv Kährs Woodlock (lackad björk eller ask). Vill helst ha värmegolv (komfortvärme) då vi har blivit förtjusta i detta redan (har lagt klinker med golvvärme i badrum). Konstruktionen vi hade tänkt är att ovanpå spånskivan lägga ångspärr sedan Thorins Reflecta skivor med elslingor i (aluminium) och sedan grålumppapp för att avsluta med parkettgolvet. Tror du att parkettgolvet rör sig med årstiden?

Har vi tänkt rätt här?

Ett alternativ är ju också att strunta i golvvärmen (billigare alternativ), då det blir så pass bra isolering under (4" styrolit) Eller vad tror du?

Många frågor blev det, men vi hoppas på utförliga svar,
    Tack på förhand!

mvh / Hemmafixarna

2. O
    Medlem Nivå 2

Re: Golvkonstruktionen vid "totalbyte" a

Finns det ingen som vill svara? :-[

3. MathiasS
    Medlem · Nivå 25

Jorå jag vill svara men har aldrig lagt golv direkt på betongplatta så jag vet inte stensäkert vad man bör tänka på och då försöker jag hålla kakhålet stängt.... :-X

Håll ut så kommer det nog några kloka ord.

4. kalleanka70
    Medlem Nivå 9

På företaget där jag jobbade tidigare lade vi in trägolv direkt på platta, utan reglar under men med styrolit etc som du skriver. Ser inte varför det skulle vara ett problem om det är "torrt". Problemet är om du har fukt i plattan så är ju reglarna något positivt och bör då lämnas kvar.

Jag tycker du skall fuktmäta golvet, görs med en liten apparat som man köper på K-rauta typ eller också ta in en fuktfirma som testar, tar bara några minuter med stickprov. Är det fuktproblem måste du fundera på orsaken, vatten under plattan, dränering etc.

Ett flytande parkett/trägolv är ett naturmaterial som expanderar/komprimerar efter luftfuktighet och årstid, ofta är förändringarna små men det kan uppstå små glipor när det blir riktigt torrt....hur effekten blir med värme i golvet vet jag ej. Jag skulle tala med ett golvföretag som du köper materialet av, de har erfarenhet.

Vet inte om det hjälpte dig något!