Byggahus.se

Sprickor i parkettgolv

1. P
    Medlem Nivå 1
    Vi har björkparkett lagd för två år sedan. Och det har börjat spricka denna vinter. Det är bara på ett ställe i huset de ser så här ut. Det sprickor mellan stavarna och i ändarna på stavarna. För övrigt har golvet klarat sig mycket bra. Vi har golvvärme så det har säkerligen påverkat. Men varför har det inte golvet betett sig likadant överallt? Kan byggarna ha tagit för fuktigt golv och lagt in? Samma golv finns i många av husen här så bitar som legat ute kan säkert ha vandrat om här...

Här finns bilder på sprickorna!
    http://www2.sjosward.com/~sjosward1/Diverse/index.htm

2. T
    Medlem Nivå 6

Re: Sprickor i parkettgolv

Vill du har ett dött material som inte rör sig alls och beter sig lika överallt så bör du inte välja trä.

Att ett trägolv spricker kan man inte bli varken förvånad eller arg över... såvida inte det öppnar sig avgrunder lika Grand Canyon förstås.

Just nu är det den torraste årstiden plus att golvvärmen jobbar på ordentligt. Vänta till i sommar och se om det inte har krypit tillbaka.

3. B
    Medlem Nivå 6

Det ser inte ut som sprickor på dina bilder, utan mer som springor mellan parkettbrädorna, är det så?
    I så fall kommer dessa med största sannolikhet stänga igen till sommaren.
    Men dessa springor i ett lamellparkettgolv skall komma i kanterna (på sidorna) av golvet och döljas av golvlisterna. Att de inte gör det kan bero på många saker t.ex. tunga möbler eller mindre lyckad rumsutformning som gör att golvet inte kan röra sig tillräckligt fritt. Sen ökar bekymmren men hög effekt på golvvärmen och torrt inomhusklimat.

4. P
    Medlem Nivå 1

Det är faktiskt sprickor mitt på brädorna mellan stavarna. Det är det som jag tycker är konstigt. Springor mellan brädorna förstår jag att det kan bli.

I köket har vi inga möbler så det borde inte störa här.

5. B
    Medlem Nivå 6

Får man springor mellan stavarna mitt på en lamellparkettbräda så kan det vara ett tillverkningsfel. Det kan även tänkas bero på alldeles för mycket golvvärme som gjort att träet krympt mer än det klarar av lokalt. Vilken typ av golvvärme har du?

6. P
    Medlem Nivå 1

Vi har vattenburen golvvärme. Inställd på max 40 grader enligt beskrivning och han som installerat pannan.

7. B
    Medlem Nivå 6

Hmm, intressant,
    Kan vattenrören tänkas ligga extra tätt i området där sprickorna är?
    I vilket rum finns sprickorna? (köket antar jag)
    Var i rummet, vad finns i närheten?
    Finns det något annat som skiljer mellan de delar av golvet som hållt och där det gått sönder?

8. P
    Medlem Nivå 1

Det där med vattenrören försökte vi kontrollers för ett tag sedan men ritningarna saknas (vilket kommer att bli en besiktningsanmärkning....). Men det är i köket som i för sig hänger ihop med matdel och vardagsrum. Inga väggar emellan förutom en bardisk. Sprickorna har uppstått från diskbänk och 2-3 m ut på golvet. Dvs där köksinredningen står. Vi har varit mycket noga med att inte droppa på golvet (matta som skyddar) och torkat så fort det kommer något. Men sprickorna ligger inte precis vid diskbänken. Det är 7-8 rader med brädor som har väldigt mycket sprickor, resten av golvet ser bra ut.