Byggahus.se

Merbau

1. M
    Medlem · 93 inlägg

Mala-w

Medlem
    Hej!

Vi har bestämt oss för ett Merbau-golv. Nu fick vi kvmpris på ett merbau-planka från Armstrong, och ett från Khärs 2-stav.

Plankan var betydligt billigare!?

Vad tror ni det beror på. Märke eller? Blev villrådig...

2. A
    Medlem · 312 inlägg

Alter_ego

Medlem

Re: Merbau

Förutsätter att även golvet från Armstrong är "parkett" och inte laminat...

- Har de samma tjocklek på slitlager? (tjockare slitlager ger högre pris)
    - Är även golvet från Armstrong ett "klick-golv", helt limfritt? (limfria golv brukar vara dyrare, allt annat lika)

Sen är det väl almänt känt att Kährs ÄR väldigt dyra...BRA, men dyra!

Har en bekant som är golvläggare. Han menar att Kährs gör de absolut bästa limfria golven men att de tar betalt inte bara för den högre kvalite´n utan även för märket...(jämför med att köpa säng från Hästens, eller tysk prestigebil...det är alltid de första tusenlapparna som går till märket)

Alter ego

3. M
    Medlem · 93 inlägg

Mala-w

Medlem

Slitlagret var 3,8 eller nåt. Jag frågade extra om det, sen om det var klick-golv, antog jag, men det vet jag ju inte. Tack för den funderingen, måste kolla.

Ja, märket, det var det jag tänkte som var prisskillnaden till störst del... ja jisses!

Tack för svar

4. M
    Medlem · 26 inlägg

Mange747

Medlem

Jag tycker inte det är värt att betala så mycket extra för ett limfritt golv. Det är ju bara en gång man har nytta av det, när man lägger det. Det blir ju ingen skillnad på slutresultatet. Ett limfritt golv ska man eventuellt kunna plocka bort och lägga igen, på samma ställe eller någon annanstans. Men det vet jag inte om det sker så ofta.

Jag tycker du ska köra på plankan. Det ger ett bättre slutresultat. Om inte rummet där du lägger det är litet, då kan det se bättre ut med 2 el 3 stav.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.